Danskerne er nået til fladskærm nummer to

TV har fået hovedrollen på det danske elektronikmarked, hvor priserne er faldet stort. Til gengæld holder fjernsynene i kortere tid på grund af den teknologiske udvikling.

Helt så store fjernsyn som Samsungs nye 55-tommer-TV er ikke gængse i danske hjem, men fjernsynet er blevet det helt centrale - og står for størstedelen af omsætningen i Danmark inden for elektronik. Foto: Ethan Miller, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere

LAS VEGAS, USA: »Den gennemsnitlige pris på fladskærmsfjernsyn er på seks år - fra 2005 til 2011 - faldet med knap to tredjedele. En billig 32 tommer-skærm til 1.499 kroner i et udsalgskatalog giver omtrent samme kilopris som piratos.«

Men trods den usædvanlige udregning fra direktør Kurt Frausing fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE), der samler forhandlere og distributører af hjemmeelektronik i Danmark, faldt salget af fladskærms-TV en hel del sidste år. Hvor der i 2010 blev solgt 810.000 fladskærmsfjernsyn, faldt salget i 2011 til 700.000 trods de lavere priser.

Den totale omsætning på forbrugerelektronik er også faldet lidt - fra 4,4 milliarder kroner i 2005 til 4,1 milliarder i 2011 efter et opsving i 2008, da Danmark skiftede fra analogt til digitalt sendesignal. Det er fortsat TV, der står for den største omsætning i de danske forretninger.

TV i hovedrollen

»TV har fået hovedrollen og er rykket fra cirka en tredjedel til over 70 procent. Det er en meget stor andel af de produkter, vi arbejder med,« konstaterer Kurt Frausing.

Der står 5,5 millioner TV-apparater i de danske hjem. Det er uændret i forhold til 2010, men det nye er, at der kommer flere og flere fladskærme i værelserne derhjemme. 40 procent af husstandene har i dag to eller flere fladskærme, hvor det med udgangen af 2010 var 33 procent.

Fjernsynet selv ændrer hurtigt sin rolle fra blot at være en kasse med programmer på bestemte tidspunkter.

»Fire nøgleord har præget markedet og vil fortsat gøre det: Større, smartere, billigere og grønnere. Fladskærms-TV viser en tydelig tendens til, at 42 tommer har overgået 32 tommer. To tredjedele er nu over 33 tommer. Alt, hvad man kan på en smartphone eller en tavle-PC, vil man også kunne på et fjernsyn. Fjernsynet har udviklet sig til en smartphone, som man hænger på væggen,« siger Kurt Frausing.

1,5 mio. billedrørsfjernsyn kører stadig

Endnu er der omkring 1,5 millioner gamle billedrørs-TV i drift i Danmark, og 1,5 millioner husstande har ikke et HD-TV, som kan se digitalt TV i højdefinition. To millioner af de fladskærme, som danskerne har, kan ikke bruge de nye smart-TV-funktioner, hvor de kobles på Internet og dermed får adgang til nogle betalingstjenester som videoleje og gratisfunktioner som f.eks. at se YouTube-videoer.

Også det ligeledes meget omtalte 3D-TV kan kun ses af godt halvdelen af danskerne, for to millioner har TV-apparater, som ikke kan vise 3D. Udvalget af 3D-kanaler og -film er dog endnu også beskedent trods TV-producenternes omfattende reklamekampagner.

Alt i alt giver det gode muligheder for elektronikproducenterne.

»I vore øjne er digitaliseringen først lige begyndt. Der er rigtigt megen vækst forude, og man skal nok vænne sig til, at fjernsynets levetid efterhånden kun er tre år, selv om man med ekstra bokse og Blu-ray-afspillere kan få adgang til de muligheder, som fjernsynet ikke har, fordi det er købt for nogen tid siden« siger Kurt Frausing.

To af fem har over 50 TV-kanaler

Udbuddet af TV-kanaler er blevet større. Det danske marked har syv kommercielle TV-udbydere (YouSee, Boxer, TDC, Waoo, Viasat, Canal Digital og Stofa). Næsten 70 procent af alle danske husstande får deres TV-signal fra kabel-TV og fællesantenneanlæg. De 37,9 procent har fællesantenneanlæg, 29,3 procent har kabel-TV, og 19,8 procent ser TV via deres antenne.

Og det skorter ikke på mulighederne for at se fjernsyn. Over en million husstande har over 30 TV-kanaler. To femtedele af alle har faktisk 50 TV-kanaler eller flere. Selve TV-seningen er faldet med tre minutter fra 2010 til 2011, men hver dansker over tre år ser TV tre timer og 18 minutter pr. dag, og også brugen af de interaktive tjenester - frem for alt den elektroniske TV-programguide.

Endelig er energiforbruget for fladskærmsfjernsyn, selv om størrelsen vokser. I 2005 brugte et 32-tommer billedrørsfjernsyn 140 watt i brug, hvor en 42-tommerskærm i dag bruger halvdelen, 70 watt.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).