Danskerne dumper Danske Bank på troværdighed og rådgivning

I en ny image-undersøgelse sender danskerne Danske Bank ned på en sidsteplads, når det gælder rådgivning.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Arkivfoto: I en ny image-undersøgelse sender danskerne Danske Bank ned på en sidsteplads, når det gælder rådgivning.
Læs mere
Fold sammen

Danske Bank yder landets dårligste rådgivning til privatkunder, skriver Finans. Sådan lyder dommen, når man spørger danskerne, og det har konsulenthuset Voxmeter netop gjort i en undersøgelse baseret på 39.000 interview.

Banken er også landets mindst troværdige, og så stoler befolkningen ganske enkelt ikke på, hvad banken siger.

»Man skal huske på, at Danske Bank har mistet så mange kunder, at det svarer til hele Sydbank. De forlod banken, fordi de var generelt utilfredse eller var udsat for en dårlig oplevelse, og de er stadig sure på banken og giver den derfor dumpekarakter,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter, til Finans.

Danske Bank er på det seneste også blevet stærkt kritiseret for sin rolle i en hvidvasksag, hvor regimet i Aserbajdsjan har sendt milliardbeløb via bankens filial i Estland til magtfulde politikere, højtstående embedsmænd og mediefolk i hele verden. En bankekspert vurderer dog over for Finans, at det ikke spiller den store rolle.

»Banken har lagt sig fladt ned og sagt undskyld. Men det siger sig selv, at banken ikke kan klare mange flere møgsager,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.Specifikke kundetilfredshedsundersøgelser, hvor kun bankens egne kunder bliver spurgt, giver et andet og mere positivt resultatet for Danske Bank. »Vi kan se på tværs af undersøgelser, at vi er gået frem på den generelle kundetilfredshed i de senere år, og det er vi glade for. Når det så er sagt, er der fortsat nogle parametre, hvor vi ikke er der, vi gerne vil være,« siger Thomas Mitchell, privatkundedirektør i Danske Bank, til Finans.