Danskerne drikker billigere vin

Den økonomiske krise får danskerne til at købe billigere vin end tidligere, og det rammer landets vinimportører, hvoraf mange i forvejen kæmper med spinkel bundlinje og stor gæld.

Chilensk vin er gået hen og blevet en af danskernes foretrukne vine. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claudia Daut
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Finanskrisen har ramt den private danskers pengepung og sat sit tydelige præg på, hvad vi bruger vores penge på.

Det mærker man tydeligt hos landets vinimportører, som er tvunget til at indstille sig på, at danskerne ikke længere vil betale det samme for en flaske vin, som man ville for et år eller to siden.

»Folk har ikke nær så store armbevægelser mere, og de typer, som købte vin til mange hundrede kroner uden at blinke, findes ikke mere,« konkluderer Peter Thuesen, direktør i Vinens Verden, og understreger, at firmaet bevidst forsøger at følge danskernes ændrede drikkevaner.

»Folk i dag betaler hellere for, hvad der er i koppen, men hvad der står på etiketten. Det betyder, at vi ikke sælger så mange af de dyre vine. Hvor folk tidligere betale 130 kr. for en flaske, vil de i dag hellere give 60 kr. Det betyder, at vi i højere grad fokuserer på prisklassen 50-100 kr.,« siger direktøren for det fynske firma, der trods de svære tider kan bryste sig af at være et af de mest velkonsoliderede i branchen.

Sænker prisen
En rundringning, som Berlingske Business har foretaget blandt landets største vinimportører, giver et tydeligt billede af, at det i høj grad er de klassiske, dyre vine blandt andet fra Bordeaux, som forbrugerne nu er mere tilbageholdende med at bruge penge på.

Det betyder samtidig, at landets vinfirmaer er tvunget til at sætte prisen kraftigt ned på de dyreste dråber for at få tømt på lageret og skaffe kontanter i pengekassen.

»Vi forsøger at prissætte vores vine efter, hvad vi mener, markedet vil honorere. Og danskerne vil bare ikke betale det samme pr. flaske mere, som de ville tidligere. De sidste femten måneder har vi solgt ud af vores lagre til reducerede priser. Den helt store vinder i den proces er naturligvis forbrugerne,« siger Christian Philipson fra Philipson Wine.

Chile er nu favoritten
Christian Philipson påpeger, at især vinlande som Argentina og Chile nu står højt på danskerne indkøbsseddel, blandt andet fordi lønningerne her er helt anderledes end i eksempelvis Italien og Frankrig.

»Den strittende lillefinger er gemt væk, og nu går forbrugerne i langt højere grad direkte efter value-for-money. Naturligvis er danskerne blevet mere modne vindrikkere, men vi er bestemt også blevet mere forsigtige, når vi køber vin,« siger han.

Indtil for nylig var det Frankrig, der var danskernes foretrukne vinland, men udviklingen har nu overhalet de franske vinbønder, således at det er den chilenske vin, som danskerne oftest putter i indkøbskurven.

»Prisen betyder mere for folk i dag. Så nu er danskerne ligeglade med, om de altid har været vilde med Frankrig eller Italien. Hvis Chile eller Australien er godt og billigere, jamen så køber man det i stedet, uanset hvad favoritten var tidligere,« påpeger Peter Thuesen.