Danskerne bruger milliarder på tøj i udenlandske webshops

Danskerne bruger næsten fire milliarder kroner på tøj, sko og smykker i udenlandske webshops med tyske Zalando på førstepladsen. Hvert femte køb er børnetøj, mens danske kvinder køber en tredjedel af deres egen garderobe på nettet.

Foto: Camilla Rønde. Arkivfoto
Læs mere
Fold sammen

Måske ved kunderne slet ikke, at de faktisk handler i udlandet. Måske er de ligeglade.

Danskerne køber oftere tøj og sko på nettet end andre varer, og faktisk er 4 ud af fem af de mest populære netbutikker udenlandske. Kun 57 procent af omsætningen tilfalder danske butikker. Det viser en e-handelsanalyse, som Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har udarbejdet.

I alt køber danskerne tøj, sko og smykker for 3,8 milliarder kroner i udenlandske netbutikker.

Den, som danskerne oftest køber ind i, er tøj- og skobutikken Zalando, som er tysk. Nummer to er svenske H&M, mens tredjepladsen indtages af Stylepit, tidligere kendt som Smartguy, Smartgirl og Smartkids. Alle tre har danske brugerflader, hvilket gælder en stor del af butikkerne i top femten.

 

I alt udgør køb af tøj, sko og smykker 18 procent af de danske forbrugeres internethandel, hvilket gør det til den mest handlede. 25 millioner gange i 2014 var der en dansk forbruger, som 'gik til kassen' med sin elektroniske varekurv og gennemførte et køb inden for denne kategori. I alt webshoppede danskerne 132 millioner gange.

Ud af de 44 milliarder kroner danskerne brugte på tøj, sko og smykker alt i alt sidste år, havde de 12 milliarder form af netkøb.

I gennemsnit blev der brug 689 kroner per køb.

Og indkøb til børnene fylder en del. Faktisk udgør køb af børnetøj en fjerdedel af det samlede antal køb. I top 15 findes den danske netbutik PomdeLux, som alene sælger børnetøj, men flere af de andre på listen har store sektion dedikeret til børn i deres webshops herunder de tre mest populære. Zalando, H&M og Stylepit.

Det er børnefamilierne, som er førende inden for e-handel både hvad angår hyppigheden af indkøbene og beløb, som bruges.

Og noget kan tyde på, at det er mødrene, der fører an - også når det gælder deres egen påklædning. I hvert fald sker godt en tredjedel af det samlede salg af dametøj via nettet.

Dog køber mænd oftere tøj til damer, end damer køber tøj til mænd.