Danskere vinder Playboy-kontrakt

Et dansk produktionsselskab har vundet en millionkontrakt for Playboy parfume i Frankrig.

Foto: STRDEL

Mens debatten raser i Danmark om placeringen af filmproduktion, har en dansk producent landet et betydeligt budget i Frankrig. Det drejer sig om Modern Media Corporations selskab i Frankrig, Superette, der i går snuppede en produktion for næsen af Stink, Europas største og mest estimerede produktionsselskab. Det fortæller Markedsføring.dk.

– Det er rigtigt, at vi landede en rar opgave for Playboy parfume i Frankrig. Det er en opgave med et betydeligt millionbudget. Den slags arbejder er der næppe mere end 40-50 af i Europa årligt, og når vi ydermere snyder Stink på målstregen, så varmer det ekstra, siger Bjarne Jørgensen, adm. direktør for Modern Media Corporation, der har base i Danmark, Frankrig, Finland, Norge, Letland og Vietnam.

– Til næste år åbner vi i Tyskland, der i runde tal har et marked for kommerciel filmproduktion på over én milliard kroner. Her tror vi på, at vi vil være i stand til at bide os fast. Det franske og det tyske marked er stort set lige store, så det er bl.a. dér, pengene ligger.

Hvad siger du til debatten om danske reklamebureauers inhouse filmproduktion?

– Jeg undrer mig over modellen. Gad vide, hvad en CEO eller CFO ville sige, hvis de vidste, at deres marketingafdelinger køber filmproduktion hos et monopol? Den praksis forekommer helt ulogisk, og jeg er overbevist om, at den fest stopper i det sekund, en fra direktionen opdager den praksis.

Vil du uddybe din undren?

– Bestemt. Hvis man lader et reklamebureau styre adgangen til produktionsselskaberne, får man hverken en second opinion på kreativiteten eller prisen. Jeg er villig til at producere enhver dansk reklamefilm 25 procent billigere end et reklamebureau, der bruger eget inhouse selskab. Og levere mindst den samme kvalitet.

Nu kunne man argumentere for, at hvis reklamebureauet vælger deres instruktør og selskab til at producere, er der penge at spare ved synergien mellem selskaberne?

– Det må du gerne sige, men holder det? Hvorfor ikke komme med idéen og storyboardet til tre uafhængige instruktører, der så foreslår eksekveringen. Det er netop ikke rocket science at se på deres forslag. Hvis ikke CMO’en umiddelbart kan se, hvilken eksekvering, der er bedst, kan forbrugerne jo heller ikke se det. Og det koster ikke andet end nogle timer at se på de tre instruktørers forslag.

Så du er ikke imponeret over debatten i Danmark?

– Dybest set kan jeg være ligeglad. Det samlede danske marked er i runde tal 250 millioner kroner, og vi er nærmest ikke-eksisterende herhjemme. Vi vil da gerne lave film for danske virksomheder, men vi tjener over 95 procent af vore penge i udlandet. Jeg undrer mig bare over, at annoncørerne ikke er mere kritiske. Danmark er reelt reklamefilmens svar på Nordkorea, slutter Bjarne Jørgensen.