Danskere planlægger verdens længste og dybeste tunnel

Danske ingeniører regner på den norske Rogfast-tunnel, som bliver godt 25 km og får et vejkryds 250 meter under havet.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingeniører fra danske Cowi er i fuld gang med foranalyser til det, som i 2021 bliver verdens længste og dybeste tunnel - endda med et vejkryds 250 meter under overfladen på Boknafjorden nord for Stavanger. Det store anlægsprojekt skal udbygge vejnettet på Vestlandet, især mellem Bergen, fjeldlandets næststørste by, og oliehovedstaden Stavanger længere mod syd. I fugleflugt er afstanden mellem de to store byer 160 km, men via E39 er ruten over 200 km og tager næsten fire timer inklusive to færgeture. En af dem skal tunnelen erstatte og dermed skære en time af rejsetiden. "Cowi i Norge har vundet aftalen, men en del af opgaverne udføres fra Danmark. Her har vi mange års erfaringer fra tunnelarbejde, både i udlandet og herhjemme med for eksempel Storebælt. Det er vores første større tunnelprojekt i Norge," siger projektleder Christian Boye til Berlingske Business. Cowi skal i første omgang gennemføre et forprojekt ved blandt andet at vurdere linjeføring og risici, både under selve anlægsfasen og den løbende drift af den undersøiske Europavej-forbindelse. Ingeniørkoncernen håber også at få del i detailplanlægningen af projektet - og at opgaven kan bane vej for flere norske aftaler med tunneler og anden infrastruktur. De olierige nordmænd har modsat resten af Europa masser af indtægter til statskassen, og det langstrakte, fjeld- og fjordrige land har masser af store trafikprojekter på ønskelisten. Rogfast-tunnelen er da heller ikke præget af beskedne ambitioner. Den bliver formentlig verdens længste tunnel på cirka 25 km og skal anlægges i ned til 350-400 meter under havoverfladen med fire spor. Undervejs får tunnelen en gren til øen Kvitøy - det indebærer et tunnelvejkryds en kvart kilometer under fjorden. Rogfast-tunnelen - navngivet efter landsdelen Rogaland - bliver sprængt i fjeldundergrunden under fjorden, og derfor er anlægsbudgettet på otte milliarder kroner væsentligt lavere end eksempelvis den noget kortere Femern-sænketunnel til cirka 40 milliarder kroner. Ifølge Statens Vegvesen i Norge tager 3.000-4.000 bilister dagligt færgen nord for Stavanger, men trafikken ventes at tage et kæmpe spring til 12.000-14.000 biler, når bompengene på godt 200 kroner bliver skrottet efter formentlig 15 år.