Danskere flokkes om husalteret som aldrig før

Selv om internettet har fået godt fat i de unge mænd, har gennemsnitsdanskeren aldrig set mere fjernsyn end i dag. Mere end tre timer om dagen fylder de levende billeder dagligstuen, og TV-forbruget er vokset under finanskrisen.

Kommandocentralen hos YouSee holder øje med, hvad der sker på samtlige kanaler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man får firkantede øjne af at se fjernsyn, er det nok på tide, at du går på jagt efter et par solbriller med kvadratiske glas til sommertøjet. Hvis du da overhovedet får tid til at komme ud i solen.

Mere end tre og en halv time om dagen sad gennemsnitsdanskeren foran TV-skærmen i første kvartal af 2009. Og selvom forbruget er faldet lidt igen i andet kvartal, ændrer det ikke på, at danskerne aldrig har set så meget TV, som vi indtil videre har gjort i 2009.

Nye fladskærmsfjernsyn, en voldsom stigning i antallet af TV-kanaler og en finanskrise, der holder folk hjemme i dagligstuen, lyder forklaringen fra TV-branchen, der for et par år siden bekymret så til, mens TV-forbruget faldt. Nu forventer man, at det rekordhøje niveau i 2008 og 2009 er kommet for at blive.

TV »on demand«
»Jeg kan godt forestille mig, at vi vil se en moderat stigning de kommende år, men forbruget vil være fordelt på flere kanaler og flere platforme,« siger Flemming Jensen, TV-director hos mediebureauet Mediaedge:cia.

Han forventer desuden en stigning i TV »on demand« på Internettet, hvor danskerne kan se aktuelle TV-programmer, når det passer dem. Han mener ikke, at der er nogen entydig forklaring på stigningen i danskernes TV-forbrug.

»Der er kommet flere nye kanaler at vælge mellem, og mange danskere har købt nye fladskærme. Det er en del af forklaringen. En anden forklaring på den store stigning i 2009 kan være, at folk bliver mere hjemme end tidligere på grund af den økonomiske krise,« siger Flemming Jensen.

Hos landets største distributør af kabel-TV, YouSee, lægger markedsanalysechef, Bo With Jørgensen, ikke skjul på, at man fulgte udviklingen i danskernes TV-forbrug med bekymring for nogle år siden.

»Vi blev bekymrede i 2006 og 2007, hvor TV-forbruget gik ned, men så vendte det i 2008, og den udvikling er fortsat i år. Jeg tror, at det niveau, vi så i 2008, meget vel kan være niveauet for 2010 også,« siger han.

Digital kvalitet
Antallet af TV-kanaler er vokset markant de senere år, hvor alle de store spillere på det danske TV-marked har sat nye kanaler i søen. DR Update, TV 2 News, TV 2 Sport, TV 3 Puls og 6eren er blandt de nye valgmuligheder på fjernbetjeningen, og til efteråret bliver TV-udbuddet endnu større, når DR lancerer en ny børnekanal og en historie/kulturkanal.

Samtidig begynder Boxer for alvor at tilbyde danskerne TV-pakker på det nye digitale sendenet (DTT). Det betyder, at mange af de, der i dag kun kan se DR og TV 2 via deres stueantenne, får adgang til en lang række betalingskanaler.

»Med det nye digitale sendenet får endnu flere danskere adgang til mange TV-kanaler i bedre kvalitet, og dermed er der ikke noget, der tyder på, at gennemsnitsdanskeren kommer til at se mindre TV de kommende år. Snarere tværtimod,« siger Lars Thunø, forskningschef i DR.

Stabilt programvalg
Selvom danskernes TV-forbrug er fordelt på mange flere kanaler end tidligere, er ændringerne i fordelingen af forbruget på forskellige programtyper yderst stabilt.

I forrige uge brugte en gennemsnitsdansker 36 pct. af sin tid foran »tossekassen« på at se drama og fiktion (62 min om dagen), 14 pct. på at se nyheder (25 min), 11 pct. på aktualitet (20 min), 11 pct. på kultur og oplysning (20 min) og otte pct. på at se sport (14 min). Og sådan har fordelingen set ud i årevis med små variationer. De ældre ser flere nyheder, og de yngre generationer ser mere drama og fiktion.

»Det slående er stabiliteten i højere grad end de små forskelle. Fordelingen er umådelig stabil, når man tænker på den stærke vækst af udbuddet af TV-kanaler de senere år,« siger Lars Thunø.

Han peger på, at udbredelsen og brugen af Internettet er også steget, uden at det har påvirket fordelingen af forbruget på TV.

En gennemsnitsdansker brugte sidste år 55 minutter om dagen på Internettet, så der er altså et godt stykke vej til de tre timer, der bliver henslæbt foran fjernsynet.

»Man glemmer tit, at store grupper af danskere er IT-svage. Og det gælder også i de yngre generationer,« siger Lars Thunø.

Kamp om pengene
Mens fordelingen mellem de forskellige programtyper er yderst stabil, er der hård kamp om markedsandelene mellem de forskellige TV-stationer. Den seneste tid har først og fremmest SBS TV, der står bag Kanal 4, Kanal 5 og den nye kanal 6eren vundet markedsandele fra især TV 2s hovedkanal. Dermed adskiller udviklingen på det danske TV-marked sig ikke nævneværdigt fra udviklingen i resten af Europa, hvor de store brede kanaler taber seere til mange nye mindre kanaler.

Trods den kendsgerning, at danskerne ser mere TV, kniber det dog stadig for TV-stationerne at tiltrække annoncørerne.

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening laver hver måned en oversigt over annonceomsætningen i medierne. De seneste tal er fra februar, og de viser, at TV-medierne havde en nedgang på 25 procent i februar sammenlignet med perioden året før. I alt er nedgangen samlet 16 procent i år sammenlignet med 2008.