Danskere dropper dyre dåseøl

Salget af dåseøl er bremset op i de danske dagligvarebutikker. Siden dåserne kom på det danske marked for ti år siden, er salget af øl ellers flyttet fra flaske til dåse, men flere aktører oplever nu, at udviklingen går den anden vej.

- Der er et lille ryk tilbage til flaskerne. Dåserne er steget mere i pris end flaskerne, og så begynder forbrugeren at stå af, siger kategorigruppechef Kenn Thomsen hos Coop Danmark.

Han forklarer, at Coops kæder tidligere solgte 24 dåseøl til nogenlunde samme pris som en kasse med 30 flaskeøl, men forskellen i pris er de seneste måneder blevet større, og nu synes nogle af forbrugerne formentlig, at dåserne er blevet for dyre og køber flaskeøl i stedet.

På det vigende danske ølmarked er kampagnerne for dåseøl flyttet fra hele kasser og over mod mindre pakninger som eksempelvis sixpack med en højere stykpris per dåse.

Tendensen til stagnation i dåsernes fremgang bekræftes af Dansk Retursystem, der indsamler dåser og flasker fra butikkerne. Selskabet har dog endnu ikke de endelige tal for indsamlingen i 2011.

Fra Carlsberg Danmark erkender salgsdirektør Jette Ramgaard, at bryggeriets salg af dåseøl på det danske marked er faldet i november og december 2011, men hun mener dog, at det er en forbigående tendens, da dåserne gennem længere tid har vundet andele.