Danskere bygger ny norsk milliardbro

To danske virksomheder har fået store ordrer på nordnorsk broprojekt til godt 2,4 milliarder kroner.

Det 2,4 mia. kr. dyre projekt med Hålogalandsbroen nord for Narvik skaber job hos danske ingeniører og entreprenører. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Endnu en gang er det lykkedes danske virksomheder at få del i de mange penge, som vort olierige broderfolk mod nord bruger på at forbedre vejnettet i det langstrakte land, som er gennemskåret af dybe fjorde.

Lige nord for Narvik skal et projekt til cirka 2,4 milliarder norske kroner - og en anelse mere i dansk valuta - afkorte E6-vejen længere mod nord med 17-18 km ved at bygge Hålogalandsbroen på godt halvanden kilometer og med et spænd på lidt over 1,1 km.



E. Pihl & Søn, en af Danmarks største entreprenører, har netop vundet et udbud foran fem konkurrenter og skal for 380 mio. kr. anlægge fem km tilførselsveje samt bygge to mindre tunneller og etablere sikring mod stenskred - et vigtigt element ved vej- og baneprojekter i det bjergrige land. Arbejdet bliver sat i gang til foråret og skal være afsluttet i efteråret 2016.

Pihl & Søn har broer og havne blandt sine specialer og har, som tidligere omtalt af Berlingske Business, tidligere vundet opgaver i Norge, der modsat det øvrige Europa har rigelige offentlige budgetter til blandt andet nye veje, broer og baner.



Projekteringen af den nordnorske bro er sket hos Cowi, Danmarks næststørste ingeniørkoncern efter Rambøll. Både PCer i Danmark og i Cowis norske datterselskab har været i gang.

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om byggeri og ejendomme


Også Cowi vinder løbende norske opgaver, blandt andet i kraft af de næsten 900 lokalt ansatte.  En af de mere spektakulære opgaver, som tidligere har været omtalt af Berlingske Business, er en dyb undersøisk tunnel, som mellem Stavanger og Bergen skal forkorte E39-vejen. Tunnelen får et vejkryds i 250 meters dybde.