Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lige nord for Narvik skal et projekt til cirka 2,4 milliarder norske kroner - og en anelse mere i dansk valuta - afkorte E6-vejen længere mod nord med 17-18 km ved at bygge Hålogalandsbroen på godt halvanden kilometer og med et spænd på lidt over 1,1 km.
E. Pihl & Søn, en af Danmarks største entreprenører, har netop vundet et udbud foran fem konkurrenter og skal for 380 mio. kr. anlægge fem km tilførselsveje samt bygge to mindre tunneller og etablere sikring mod stenskred - et vigtigt element ved vej- og baneprojekter i det bjergrige land. Arbejdet bliver sat i gang til foråret og skal være afsluttet i efteråret 2016.
Pihl & Søn har broer og havne blandt sine specialer og har, som tidligere omtalt af Berlingske Business, tidligere vundet opgaver i Norge, der modsat det øvrige Europa har rigelige offentlige budgetter til blandt andet nye veje, broer og baner.
Projekteringen af den nordnorske bro er sket hos Cowi, Danmarks næststørste ingeniørkoncern efter Rambøll. Både PCer i Danmark og i Cowis norske datterselskab har været i gang.
Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om byggeri og ejendomme
Også Cowi vinder løbende norske opgaver, blandt andet i kraft af de næsten 900 lokalt ansatte. En af de mere spektakulære opgaver, som tidligere har været omtalt af Berlingske Business, er en dyb undersøisk tunnel, som mellem Stavanger og Bergen skal forkorte E39-vejen. Tunnelen får et vejkryds i 250 meters dybde.