Danskere amok i makrelguf

Danskerne har tilsyneladende fået mere smag for fiskekonserves. I første halvår af 2009 er salget af fiskekonserves således steget med 40 procent hos den nordjyske fødevarevirksomhed Amanda Seafoods.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Indtil sidste år har salget af fiskekonserves ligget nogenlunde på det samme niveau gennem flere år. Men i første del af 2009 har danskerne proppet ekstra store mængder af makrel, torskerogn og tun på dåse i indkøbsvognene. Amanda Seafoods har i første del af 2009 oplevet en stigning i salget af fiskekonserves på 40 pct.

"Det virker, som om danskernes prisbevidsthed er blevet større, og fiskekonserves er sunde produkter, som forbrugerne ”har godt af”, og som de har ”råd til”. Vi har jo også set, at discountbutikkerne har oplevet en større kundetilstrømning, og den samme tendens gør sig gældende ved vores basisprodukter, som torskerogn, makrel og tun. Det er ikke produkter, vi normalt oplever de store udsving af, men vi har solgt mere og mere det seneste år, og det er ganske givet forstærket af finanskrisen," siger direktør Jesper Kold Sørensen fra Amanda.

Han mener dog også, at det øgede salg hænger sammen med, at danskerne har opdaget, at sund fiskekonserves hører ind under ”Fisk 2 gange om ugen”-reglen.