Dansker til tops i Huffington Post

Den danske IT-iværksætter Jimmy Maymann er udnævnt til ny direktør for det succesfulde onlinemedie Huffington Post, der har over 60 mio. månedlige besøgende.

Jimmy Maymann Fold sammen
Læs mere
Foto: Burda Media
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Jimmy Maymann har i det seneste halvandet år stået i spidsen for Huffington Posts ekspansion i Europa. Nu belønnes han med yderligere tillid og bliver adm. direktør.

Huffington Posts medstifter , bestyrelsesformand og ansigt udadtil Arianna Huffington har været glad for samarbejdet med den danske chef.

"Jimmy har været en uundværlig partner for mig i det seneste halvandet år, hvor vi har lanceret Huffington Post rundt omkring i verden. Han bidrager med en en levende entreprenørånd og en evne til at skalere en forretning, så han var mit første bud på, hvem der skulle være vores nye administrerende direktør," siger hun i en pressemeddelelse.

Huffington Post har udover lanceringerne uden for USA i det seneste år haft travlt med åbningen af online-TV-kanalen HuffPost Live, der streamer 12 timers live-TV om dagen. Den får Jimmy Maymann dermed også ansvar for.

"Hver dag tror jeg endnu mere på Huffington Posts brand, og jeg er overbevist om, at det kan blive årtiets mediebrand, hvis vi er tro mod vores DNA, når vi åbner nye innovationer som HuffPost Live. Jeg er beæret over, at Arianna har bedt mig om at hjælpe hende med at lede forretningen ind i en ny æra og arbejde i et kreativt miljø med et hold med en unik kombination af energi, talent og vilje til at involvere vores voksende fællesskab af brugere," siger Jimmy Maymann i pressemeddelelsen.

Maymann må betegnes som lidt af en iværksættersucces. To gange har han stiftet og solgt virksomheder til udenlandske virksomheder. I 1995 startede han det digitale reklamebureau Neo Ideo sammen med IT-iværksætteren Morten Lund, som de solgte til reklamebureau Leo Burnett i 2001.

Han største succes blev imidlertid det digitale reklamebureau GoViral, der specialiserer sig i branding-videoer for virksomheder. Sidste år solgt Jimmy Maymann og makkeren Claus Moseholm GoViral til internetkæmpen AOL for en halv mia. kroner.

Det blev samtidig vejen ind i Huffington Post, der er ejet af AOL. Først som chef for AOL International, så som ansvarlig for Huffington Posts erobring af Europa. En storstilet ekspansion, der skal sikre det succesfulde onlinemedie yderligere fremgang.

”Målet er inden for de næste 18 måneder at lancere i minimum 10 markeder og lave en forretning, der er på størrelse med den forretning i USA, som det har taget seks år at skabe. Den forretning er 40 millioner unikke besøgende på månedlig basis,” sagde Jimmy Maymann i foråret i et interview med Mediawatch.

Ved siden af arbejdet for AOL og Huffington Post har Jimmy Maymann desuden investeret i en række iværksættervirksomheder som GameAnalytics og Movellas, der en digital platform for historiefortælling. Desuden har han siddet i bestyrelsen for virksomheden Polar Rose, hvis software til ansigtsgenkendelse blev solgt til Apple i 2010.

Læs interview med Jimmy Maymann i lørdagens Berlingske.