Dansker til tops i global urvirksomhed

Georg Jensens tidligere administrerende direktør Hans-Kristian Højsgaard bliver topchef for Timex Group med 7.000 ansatte og hovedkontor i Connecticut.

Han lagde ikke skjul på sin skuffelse, da bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen 31. juli i år bekendtgjorde, at nu havde designvirksomheden Georg Jensen brug for en anden skipper på broen. I dag kan Hans-Kristian Højsgaard kigge på uret og konstatere, at det igen er blevet tid til en toppost inden for "luxury goods".

Den tidligere administrerende direktør for Georg Jensen tiltræder i februar som "President" og "Chief Executive Officer" for Timex Group, der med en global omsætning på 4 milliarder kroner og 7.000 ansatte er en af verdens største producenter af ure. Højsgaard tiltræder 1. februar 2008 jobbet, som er placeret i hovedkontoret i Middlebury i Connecticut i USA.

I løbet af fire år fik han gjort varemærket Georg Jensen kendt og respekteret igen, men efter flere skuffende resultater nåede bestyrelsen i sommer frem til, at der var brug for andre kompetencer på chefposten: Kapitalfonden Axel købte i 2001 Royal Scandinavia A/S, og forventningerne til Georg Jensen var skyhøje, men det er gået langsommere med at udvikle forretningen end beregnet. Hans-Kristian Højsgaard blev derfor skiftet ud med Ulrik Garde Due, som fik til opgave at fokusere på driftsøkonomien i Georg Jensen og i sidste ende gøre den klar til salg. Timex Group, der er grundlagt i 1854, er blandt verdens største producenter af mode-, sports- og luksusure. Virksomheden omsætter globalt for 4 milliarder kroner årligt og har 7.000 ansatte i 20 lande. I luksussegmentet producerer og markedsfører Timex Group Versaces ure og i 2008 lancerer Timex Group yderligere to urkollektioner i luksusklassen for de italienske modehuse Valentino og Salvatore Ferragamo.

Hans-Kristian Højsgaard oplyser selv, at han var den eneste ikke-amerikanske kandidat til topposten som koncernchef, og at udvælgelsen blev foretaget af det internationale executive search firma SpencerStuarts New York-afdeling.

- Det er en stor glæde at blive valgt til at lede en af verdens største urvirksomheder med stærke brands i en branche, jeg kender til. Det bliver en fornøjelse at arbejde for aktionærer, der både har det lange strategiske sigte for øje og den finansielle styrke til at realisere sine visioner, siger Hans-Kristian Højsgaard.

Han vil fortsætte bestyrelsesarbejde i danske virksomheder med særligt fokus på globalisering og mærkevarer, ligesom han forbliver i Advisory Board for Center for Oplevelsesforskning og Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter.

Hans-Kristian Højsgaard har arbejdet 18 år i udlandet for canadiske Seagram Distillers, franske LVMH og tyske Lancaster Group med base i Rom, Bangkok, Hong Kong og Paris.