Danske virksomheder strømmer til Bangladesh

Jysk er langtfra den eneste danske virksomhed, der risikerer at få en sag med dårlige arbejdsforhold på nakken i Bangladesh. Bangladesh er det store outsourcing-eventyr efter Kina og Indien.

Mange danske varer bliver fremstillet i Bangladesh. Her er arbejdere i gang med produktion af lamper til Louis Poulsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Beile Grünbaum
Kvicklys tilbudsaviser. Lamper fra Louis Poulsen. Tøj fra Bestseller, IC Companys og fra de store supermarkeds-kæder.

Det er blot et par eksempler på, hvad danske virksomheder får produceret i Bangladesh.

Bangladesh er blevet et populær outsourcing-land for mange danske virksomheder, og det skyldes, at lønningerne i Kina og Indien stiger.

»Når Bangladesh er så interessant, er det fordi omkostningerne er så lave. En ufaglært tekstilmedarbejder får under 200 kr. om måneden. Selv kinesiske virksomheder etablerer produktion i Bangladesh,« Siger Ib Albertsen, der som programkoordinator for Danidas business to business program hjælper danske virksomheder med at finde fodfæste i Bangladesh

De fleste store danske modevirksomheder har allerede i dag flyttet dele af produktion til Bangladesh. En af disse er danske Bestseller, der har omkring fire til fem pct. af produktionen i Bangladesh, hvilket de forventer at øge til 10 pct. inden for nogle år.

»Tøj har altid flyttet rundt til det sted, der er mest fordelagtigt. Vi skal hele tiden sikre, at vi er konkurrencedygtige. Bangladesh er hovedsageligt interessant på grund af de lave lønninger,« siger Finn Nielsen, Bestsellers country manager i Bangladesh.

Fordobling
Tal fra Danmarks statistik viser, at importen fra Bangladesh er fordoblet på ti år. Alene de sidste tre år er den steget 50 pct. til 900 mio. kr.

»I starten var det især tekstilvirksomhederne, men i de seneste tre år har IT-branchen fået øjnene op for Bangladesh. Dhaka er det nye Bangalore,« siger Ib Albertsen fra den danske ambassade.

Ifølge den lokale IT-brancheforening i Dhaka er der på nuværende tidspunkt 20 danske IT-virksomheder i Bangladesh med 10-12 andre på vej til at flytte aktiviteter til Bangladesh.

»Indien er blevet dyrt og kæmper med mangel på arbejdskraft på IT-området. Bangladesh ligger lige ved siden af og har stort potentiale og mange talenter,« siger Nudur Kabil fra den lokale IT-brancheforening Bangladesh Software and IT services Industry (BASIS).

En del danske virksomheder har taget skridtet videre og selv etableret produktion i Bangladesh. En af disse er Stærk Reklamebureau, der sammen med en lokal partner sidste år etablerede joint ventureselskabet Click-House. I dag bliver bl.a. Coops tilbudsaviser og Legos reklamer lavet af Bangaleshiske 3D-udviklere hos Click-House.

Kommet for at blive
»Medmindre vi gør noget meget åndsvagt, vil IT-virksomheder blive ved med at komme til Dhaka. Vi er bedre end inderne, og så er vi billigere. IT-virksomheder i dag er ligeglade, hvor leverandøren er placeret. Det eneste der tæller er kvaliteten af arbejdet,« siger Click-House adm. direktør Nasir Ahmed.

Den danske softwareudvikler Bording Data har lavet samme nummer og etableret joint ventureselskabet Bording Vista. Valget stod dengang mellem Bangalore og Bangladesh og faldt ud til fordel for det sidste.

»Der er en vilje til at ville, og der er nogle ganske godt uddannede unge mennesker. Virksomheder fra hele verden etablerer sig i Bangladesh, og den mængde stiger hele tiden,« siger adm. direktør Ernst Lykke Nielsen fra Bording Data.