Danske virksomheder kan få del i byggeri af lufthavne

Kineserne må fremover maksimalt have 100 km til en lufthavn. Lufthavnsnettet udbygges for 13.000 mia. kr., og Eksportrådet tager initiativ til en dansk delegationsrejse i efteråret.

Udvidelsen af det kinesiske lufthavnsnet betyder, at der ved udgangen af 2015 skal være 230 lufthavne, som kan servicere 450 millioner passagerer om året. Her den nye Xinqiao Airport, der kan håndtere 11 millioner passagerer i 2020. Lufthavnen ligger i Hefei i Kinas østlige provins Anhui. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP

SHANGHAI. Kinas lufthavnsnet skal udvides for 13.000 milliarder kroner i de kommende år, og danske virksomheder kan få del i byggeboomet, hvis de vel at mærke allerede nu får kontakt til beslutningstagerne. De kan ikke vente på, at en licitation på konkrete opgaver bliver offentliggjort.

Eksportrådet i Kina er ved at finde potentielle virksomheder, der er interesseret i en delegationsrejse i efteråret 2013 til kinesiske lufthavne i den nordøstlige del af landet.

»Danske virksomheder har et stort potentiale og kan sagtens få del i lufthavnsboomet, hvis de får de rette kontakter,« siger Jesper Bech Andersen, leder af Eksportrådets team for Arkitektur, Ingeniørarbejde og Byggeri i Kina.

Delegationsrejsen bliver den anden inden for ét år. I 2012 besøgte flere virksomheder lufthavnsprojekter i det sydlige Kina. På den kommende rejse besøges fire byggeprojekter – to nybyggerier og to udvidelses- og renoveringsbyggerier – heriblandt Beijing New International Airport.

»Vi er i dialog med fire lufthavne og med Civil Aviation Administration China (CAAC), som sammen med lokalregeringerne er de primære investorer, og de har vist stor interesse for danske produktløsninger,« siger Danmarks ambassadør i Kina, Friis Arne Petersen.

Ifølge ambassadøren vil danske virksomheder få nemmere adgang til beslutningstagerne i projekterne, hvis de deltager i rejsen.

»Eksportrådet i Kina er respekteret og har en god kontakt til lokalregeringerne, og det kan komme de danske virksomheder til gavn,« siger Friis Arne Petersen.

230 lufthavne i 2015

Udvidelsen af det kinesiske lufthavnsnet betyder, at der ved udgangen af 2015 skal være 230 lufthavne, som kan servicere 450 millioner passagerer om året. Samtidig er det planen, at alle kinesere maksimum skal have 100 kilometer til den nærmeste lufthavn ved udgangen af 2017.

En række kinesiske virksomheder har allerede benyttet sig af løsninger fra danske virksomheder, heriblandt Terma, Crisplant, Grundfos og Hempel.

Danske virksomheder skal indstille sig på, at et projekt skal gøres færdigt på rekordtid. I Kina er det normen, at man presser tidsplanen i forbindelse med byggeri for at reducere omkostningerne.

Det betød, at man kunne bygge terminal 2 i Hongqiao Airport i Shanghai på under tre år. Til sammenligning varede det seks år at bygge terminal 5 i Heathrow Airport, som har nogenlunde samme størrelse. Samtidig var de kinesiske omkostninger kun en tredjedel af de britiske.

Siden 1978 har den kinesiske luftfart haft en vækstrate på 18 procent om året, og man forventer, at vækstraten vil ligge på 7,9 procent i de kommende 20 år.

Beijing Capital International Airport håndterede sidste år 81 millioner passagerer. Lufthavnen vil muligvis allerede i år overgå Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta som verdens travleste lufthavn.