Danske underleverandører: »Vi går alle og håber, at hjulene snart kan komme i gang igen«

Fra rådgivende ingeniører til fundamenter, transformerstationer, vindmøller og dele til vindmøller. Dansk viden og teknologi er med overalt i forsyningskæden, når der i stor stil skal sættes havvind op i USA.

Nordjyske Bladt Industries laver blandt andet fundamenter til selve havvindmøllerne. Her på danske Horns Rev 3, som det delvist danske MHI Vestas har leveret havvindmøller til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix

Det er langtfra kun selve udviklerne af havvindprojekter som Ørsted og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), der med dansk pas står til at lukrere på det enorme marked for havvind langs USAs østkyst.

Leverandørerne udgør en stor del af den danske guldjagt.

I Jylland samarbejder de to milliardvirksomheder Semco Maritime og Bladt Industries om at designe og bygge transformerstationer til havvindmølleparker, bestående af op mod 8.000 ton tunge stålkonstruktioner på havet, hvor strømmen fra havvindmøllerne samles og føres i land via ét stort kabel.

Sådan en mastodont skal partnerskabet først bygge til det forsinkede Vineyard Wind-projekt med CIP som partner, og senere til oliegiganten Shells kommende store havvindmøllepark i Massachusetts.

»Vi går alle og håber på, at hjulene kan komme i gang igen,« siger adm. direktør i Semco Maritime, Steen Brødbæk, med henvisning til den afgørende miljørapport fra de amerikanske myndigheder, som sammen med coronapandemien bremser flere planlagte projekter i at komme videre.

Går alt vel, skal halvdelen af Semcos omsætning i 2023 komme fra havvind.

»Det skaber selvfølgelig lidt usikkerhed, når New York går ud og siger, at de venter lidt med det næste store udbud. Men de faresignaler, vi ser, er båret af en stor usikkerhed om coronakrisen og ikke selve markedet for havvind,« siger Steen Brødbæk.

Hos Bladt Industries glæder adm. direktør Klaus Steen Mortensen sig over, at selskabet har haft andet at give sig til, når man først senere end planlagt kan komme i gang med transformerstationen til Vineyard Wind.

»Det er super ærgerligt, når sådan et projekt bliver udsat, men det er desværre en branchekondition i vindmølleindustrien. Efter fem-ti års planlægning kan man på målstregen pludselig blive udsat for krav om yderligere undersøgelser. Og når der så endelig skal bygges, kan det jo ikke gå hurtigt nok,« siger Klaus Steen Mortensen og fortsætter:

»Hvis godkendelsesprocesserne generelt var lidt tydeligere, tror jeg, hele industriens liv blev lidt nemmere. Men jeg tror bare, man må sige, at det nok er for optimistisk at tro, at der ikke vil være flere af de her projekter, som lider den skæbne, at de af den ene eller anden grund ikke helt kan eksekveres på de planlagte tidspunkter.«

Danmarks største rådgivende ingeniørvirksomhed, Rambøll, er af amerikanske Dominion Energy blevet valgt som rådgiver på USAs i øjeblikket største planlagte havvindmøllepark ud for Virginias kyst.

På samme projekt står vindmølleproducenten Siemens Gamesa – der godt nok er børsnoteret i Spanien, men har flere ansatte i Danmark end Vestas – foran sin største ordre nogensinde, da selskabet er valgt som foretrukken leverandør.

I forvejen skal Siemens Gamesa levere vindmøller til tre af Ørsteds USA-projekter.

Den delvist danske havvindmølleproducent MHI Vestas Offshore var tidligere valgt som foretrukken leverandør på CIPs forsinkede Vineyard Wind-projekt og kan stadig ende med at skulle levere vindmøllerne.

På samme projekt er COWI valgt som rådgivende ingeniører.