Danske toppolitikere belønnes for »skarpvinklede og forsimplede« Facebook-opslag: »Det er et spørgsmål om, hvor langt man vil gå for likes«

Flere danske toppolitikere genkender dilemmaet, der potentielt kan få store konsekvenser: Negativt indhold spredes oftest mere end positivt indhold på Facebook, fordi algoritmen belønner opslag med mange interaktioner. Det viser det omfattende læk af internt materiale fra verdens største sociale medie.

Mette Abildgaard, politisk ordfører for De Konservative, fortæller om dilemmaet med at få nok nuancer og saglighed med i Facebook-opslag, mens de også gerne skal komme bredt ud. Arkivfoto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix Sofie Mathiassen

Da Folketinget for et halvt år siden diskuterede juridisk kønsskifte for børn, stod Mette Abildgaard, politisk ordfører for De Konservative, i et dilemma.

Den 12. april lavede hun opslag på Facebook, hvor hun argumenterede mod at sætte aldersgrænsen ned. En holdning, hun naturligvis gerne ville dele med så mange som muligt. Men for hvilken pris?