Danske top-attraktioner fordobler overskuddet

Selvom omsætningen er nogenlunde uændret, tjener Danmarks største forlystelsesparker og oplevelsestilbud drønende med penge.

Legoland er den virksomhed, der har det bedste driftsresultat, i en ny analyse af 27 oplevelsesvirksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: flemming krogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det blev mere attraktivt at drive en attraktion i 2013. Oplevelsesbranchens 27 største, regnskabsaktuelle virksomheder formåede nemlig at fordoble det samlede overskud til 107 millioner kroner mod 49 millioner året før, til trods for at hverken billetsalget eller omsætning ligefrem er eksploderet.

Det viser en analyse, som Dansk Aktie Analyse har foretaget for Jyllands-Posten.



»Det generelle billede er, at der er mange typer af attraktioner, det går godt for. Det afgørende er, at de, der laver nyudvikling og markedsfører sig, får succes,« siger Visit Denmarks viceadministrerende direktør, Lars Erik Jønsson, til avisen.

Som Berlingske Business beskrev fredag har forlystelsesparkerne for eksempel brugt mere end 800 millioner kroner på alt fra rutschebaner til hotelværelser og vikingeland op til de seneste tre sæsoner. »Vi kan derved fastholde vores gæster, og måske endda stige i gæstetallet,« sagde Søren Kragelund, der er direktør i Fårup Sommerland, i den forbindelse.

For oplevelsesbranchen spiller udefrakommende og tilfældige faktorer i høj grad ind på økonomien, og mens forlystelsesbosserne sikkert satser på solrige somre, drømmer biograferne, og måske museerne, omvendt om regnvåde weekender. Derfor skal nøglen til succesen blandt andet findes i barberede omkostninger, blandt andet gennem energibesparelser, som det er tilfældet for kino-kæden Cinemaxx.



Tivoli er fortsat Danmarks største oplevelsesvirksomhed målt på omsætning, der for den gamle haves vedkommende nærmer sig 700 millioner kroner. Til gengæld er de bedre til at tjene penge i Billund, hvor driftsresultat for Legoland - i hvert fald i 2012 - var tre gange højere end i Georg Cartensens gamle, københavnske forlystelsespark.