Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I Oslo skal det danske ingeniørfirma deltage i projektet med at renovere og opgradere en del af Lambertseterbanen sydøst for hovedstaden. Strækningen indgår i T-banen, Oslos udgave af en metro.
"Det er en kontrakt til cirka ti millioner kroner, og 95 procent bliver udført fra Danmark. Det skyldes en kombination af, at vi har en kritisk masse af specialviden her, og at det er svært at skaffe arbejdskraft i Norge. Det er en vigtig opgave for os, for der er hele tiden renoveringsopgaver i Norge," siger Eva C. Rindom, markedsdirektør for baneområdet i Atkins Danmark, til Berlingske Business.
I vores olie- og fjeldrige naboland mod nord har Atkins også været involveret i letbaner i Stavanger og Bergen på den norske vestkyst.
I Stockholm er Atkins udpeget som rådgiver ved den ni milliard kroner store udvidelse af Mälarbanen, som blandt andet får flere spor for at øge kapaciteten og tre nye pendlerstationer. Arbejdet frem til 2014 skal i høj grad udføres af danske togingeniører.
"Opgaven på Mälarbanen passer godt til vores vision om at være Skandinaviens bedste rådgiver inden for jernbaneløsninger," udtaler Eva C. Rindom.
Atkins Danmark indgår i det britiske, børsnoterede Atkins, Europas største ingeniørkoncern med næsten 18.000 ansatte og speciale i blandt andet jernbaner og anden infrastruktur. Firmaet står for de skandinaviske aktiviteter og har et årligt salg omkring en halv milliard kroner og godt 500 ansatte, heraf knap 400 i Danmark.