Danske talknusere lurepasser på USA

Det nordamerikanske marked bliver af internetbaserede virksomheder ofte set som Den Hellige Gral. Danske E-conomic har dog valgt en afventende strategi.

»Alle ser jo på USA og siger, at kunne de bare få én procent af det amerikanske marked, så var deres lykke gjort. Man skal bare huske, at den ene procent kan være meget svær og dyr at sætte sig på,« siger E-conomics administrerende direktør Mogens Elsberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er givetvis en drøm for mange teknologiselskaber at få en fod indenfor på det nordamerikanske marked. Den vækstorienterede danske leverandør af serverbaserede regnskabssystemer E-conomic har dog valgt at se tiden an, når det kommer til USA.

For én ting er at være visionær – en anden er at være realistisk. Og lige nu vil E-conomics administrerende direktør Mogens Elsberg koncentrere sig om andre ting, der er nemmere at gå til.

»Det er jo ikke fordi, at det ikke er interessant. Alle ser jo på USA og siger, at kunne de bare få én procent af det amerikanske marked, så var deres lykke gjort. Man skal bare huske, at den ene procent kan være meget svær og dyr at sætte sig på,« siger han.

Dermed ikke sagt, at han ikke interesserer sig for Nordamerika. Hans fokus ligger dog et andet sted. E-conomics ejere, i form af den engelske kapitalfond HG Capital, har været med til at udstikke en ambitiøs vækststrategi, der skal resultere i, at den danske virksomhed tredobler omsætningen på tre år.

Norden længst fremme

Det skal på den ene side ske ved at øge antallet af kunder i Danmark – og på den anden side ved at komme ud i Europa. Mogens Elsberg har i den forbindelse kik på en stribe lande. De nationer, der teknologisk er mest på niveau med Danmark, er selvsagt mest interessante.

»Norden er længst fremme, mens man sydpå måske er et par år bagud. Det betyder selvsagt noget for udrulningen. På den anden side, så handler det ikke altid om teknologiniveau og trends i et land. Nogle gange handler det om, at kunderne bare forventer, at de kan være online med deres revisor, når de har et computersystem til regnskabsføring,« sige han.

E-conomic-chefen mener altså, at kundernes forventning og interesse kan være med til at forme udviklingen. Virksomheden skal så være klar med produkter, der hurtigt kan bruges i de forskellige lande.

Næste trin på E-conomics rejse hedder Norden og resten af Europa. USA er ikke glemt, men nationen er ikke med i første parket.

»USA er en drøm for alle. Vi synes også, at det er et interessant marked. Men lige nu har vi altså rigeligt at se til med hensyn til Europa. Det er vores fokusområde lige nu,« siger E-cononomis direktør Mogens Elsberg til Berlingske.