Danske Spils nye direktør: »Jeg vil gerne se det hold, der er bedre end vores«

Det stod ikke i stjernerne, at valget til direktør i Danske Spil skulle falde på Susanne Mørch Koch. Den nye direktør i Danske Spil er en erhvervskvinde med fortid i de Danske Statsbaner, og selvom det ikke danner associationer til spil og leg, er hun blevet valgt på noget af det, Danske Spil vil have mere af – drive.

Susanne Mørch Koch har netop overstået en måned i sit nye job som topchef for Danske Spil. Hun er ambitiøs på både sine egne og ikke mindst på sit teams vegne. Foto: Klaus Holsting
Læs mere
Fold sammen

Én måned og én dag har Susanne Mørch Koch siddet i spidsen for Danske Spil. Og selv om hun ligesom mange andre danskere har en skrabekalender hver jul, har hun ikke personlig eller erhvervsmæssig erfaring med odds og betting. Men en direktørstilling i DSB har banet vejen til posten som topchef i den statsejede spilvirksomhed. En stilling, hun overtog fra H.C. Madsen, som har været administrerende direktør siden 2005.

Susanne Mørch Koch er 43 år, bor i Rungsted Kyst, og hendes indtrædelse på direktionsgangen i Danske Spil skete i smult vande, da koncernen i marts halede et rekordregnskab hjem.

I Susanne Mørch Kochs CV er der ikke noget, der gør en stilling som administrerende direktør i Danmarks største spilvirksomhed skæbne­bestemt, men det var faktisk ikke tilfældet med nogen af de kandidater, Danske Spil havde i kikkerten. Og heller ikke et krav.

Ifølge bestyrelsesformand Peter Gæmelke ledte Danske Spil efter en person, der udviste en glæde og lyst, som virksomheden selv ønsker at udvise. Den profil matchede Susanne Mørch Koch.

Hun blev valgt til posten, fordi bestyrelsen havde tillid til, at hun kunne bringe Danske Spil videre – men om hun kan det, er ifølge Peter Gæmelke en vurdering, der ikke kan træffes på en måned.

En travl måned

Som kommerciel direktør i DSB sad hun i en offentlig virksomhed, som har cirka en halv mio. kunder hver dag, og den erfaring har ifølge hende selv været med til at bane vej til Danske Spil, der har i omegnen af 800.000 spillere hver måned.

Hun er uddannet cand.merc.int. fra CBS i 1999. I 2013 blev hun udnævnt til kommerciel direktør i DSB, før hun fik jobbet som administrerende direktør i Danske Spil.

Den første måned har været travl, siger Susanne Mørch Koch. Et karaktertræk ved jobbet, der nok ikke kommer til at ændre sig i hendes fremtidige virke som topchef, men ifølge hendes eget udsagn er gå-på-modet over opgaven samt nysgerrigheden noget af det, der har landet hende den nye titel.

Det er ikke uden en vis skepsis, at hun tager ord som »konkurrencemenneske« i munden, men topchefen, der både surfer, klatrer, løber og bokser i sin fritid, vedkender sig alligevel en særlig interesse over for blandt andre konkurrenterne.

»Det kan godt være, at det er en konkurrencementalitet, men jeg vil gerne se det hold, der er bedre end vores,« siger hun med henblik på sine nye kolleger.