Danske småkager storsælger i Kina

Kageproducenten Kelsen rider på en bølge af kinesisk småkagesult - omsætningen er blot en krumme fra at nå en milliard kroner.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For et par år siden skrantede småkageproducenten Kelsen, men i dag er turnarounden en realitet. Kelsens omsætning nærmer sig en milliard kroner, og driftsindtjeningen stormer frem. Det skriver Børsen.

Det er Maj Invest, der med 46 procent er største aktionær i småkageproducenten Kelsen. Virksomheden var for blot et par år siden hårdt presset. Efterfølgende er strategien ændret, og nu er der for alvor kommet gang i den kinesiske del af forretningen.

"Vi har valgt at fokusere på udvalgte markeder, hvor Kina er et af dem. Vi har en lang historie i Kina, hvor vi er lykkedes med at positionere danske, smørbagte kager som en luksusgaveartikel," siger virksomhedens administrerende direktør Brian Rønsholdt ifølge avisen.

Det er specielt i forbindelse med det kinesiske nytår, at det er lykkedes for Kelsen at komme ind på markedet. En æske med danske butter cookies er nemlig blevet et gavehit, når familier besøger hinanden i forbindelse med nytåret, der falder i slutningen af januar eller begyndelsen af februar.

Selskabets 2011-regnskab viser, at omsætningen blev 989 millioner kroner mod 882 millioner kroner året før. Driftsresultatet steg næsten 20 procent til 114 millioner kroner

"Specielt middelklassen, som vokser, og som har pengene, har vi haft succes med og er en væsentlig forklaring på omsætningsfremgangen," siger småkagechefen ifølge Børsen.

Keldsen planlægger at fortsætte væksten og arbejder på at få omsætningen til at ramme halvanden milliard kroner i 2016.