Danske sager på vej mod Google og Apple

Forbrugerombudsmanden undersøger Googles og Apples betalingssystemer, for de skal overholde dansk lovgivning på samme skrappe vilkår som alle andre.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe holder øje med, at virksomheder ikke overtræder reglerne - og der er ingen forskel på, om de er danske eller udenlandske, slår han fast. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internationale giganter som Google og Apple er underlagt de samme regler som danske virksomheder, og forbrugerombudsmanden har nye sager på vej mod dem.

»Jeg anser mulighederne for at føre tilsyn med Apple og Google som rimeligt gode. Jeg har taget sager op og undersøger i øjeblikket sager om deres betalingssystemer,« sagde Henrik Øe torsdag aften på telebranchens årsdag, hvor han var inviteret til at fremsætte sin vurdering af, hvor telebranchen kan gøre det bedre.

Samarbejde på tværs af landegrænser

Mængden af bøder til tele- og internetbranchen for overtrædelse af markedsføringslovgivningen og for andre forseelser er vokset markant gennem de seneste to år. Men Henrik Øe slog fast, at han bestemt også holder øje med udenlandske aktører, som ikke slipper nemmere eller billigere, bare fordi deres hovedkontor ligger i et andet land - inden for EU ofte i Irland, hvor selskabsskatten er langt lavere end i Danmark.

»Nogle sager kan jeg selv håndtere, andre er jeg nødt til at hente hjælp til i andre lande, hvor selskaberne er. Men det giver klart større udfordringer, når der er tale om internationale lande som f.eks. USA. Jeg har dog et godt samarbejde med min amerikanske kollega,« forklarede Henrik Øe.

Han understregede, at han kan forpligte sin irske kollega til at tage sager op, når virksomheder har europæisk hovedsæde dér.

»Det sker, og vi er i gang med at tage sager af denne slags op,« sagde forbrugerombudsmanden.

Gemmer kreditkortoplysninger

Køber man varer eller ydelser hos Google og Apple, skal man indtaste sit kreditkortnummer. Det bevares i Googles og Apples systemer, så man lettere kan købe de næste varer og ydelser - nogle gange lidt for let. For der er flere eksempler på, hvordan børn har brugt f.eks. en Apple-iPad og lige fået købt nogle spændende ting, som de faldt over, fordi kreditkortoplysningerne allerede var tastet ind.

Sådanne køb, som man ikke er klar over at have foretaget, har forbrugerombudsmanden og teleselskaberne gennem mange år arbejdet sammen om at sætte en stopper for via mobiltelefoner og overtakserede SMSer, som udløste regninger på op til 15.000-20.000 kroner.

»Man ville aldrig acceptere en håndværkerregning på 2.000 kroner, uden at håndværkeren kunne forklare, hvordan den er opstået. Selvfølgelig skal I også kunne forklare telefonregningen på vegne af indholdsudbyderne, ellers må I kreditere beløbet til kunden. Og hvis der er tale om useriøse indholdsudbydere, må de smides ud af jeres betalingssystem,« sagde Henrik Øe som forklaring på de opstramninger, der er sket gennem de seneste år.

Rigtigt god aftale

Hans aftale med telebranchen skal nu kopieres hos kreditkortselskaberne, som han netop har overtaget tilsynet med.

»Den aftale er så god, at jeg i forhandlingerne med kreditkortselskaberne siger, at vi her skal lave en aftale, der er lige så sikker som den i telebranchen. Det er også rigtigt godt, at I har sat beløbsgrænser ind, så folk trygt kan aflevere deres mobiltelefon til deres børn uden at få helt vilde regninger,« lød rosen fra Henrik Øe.

De 25 medarbejdere i Forbrugerombudsmandsinstitutionen modtager årligt omkring 5.000 klager til behandling i deres tilsyn med omkring en million erhvervsdrivende.