Danske reklametalenter nær Super Bowl

Den Pepsi-ejede chipsgigant Doritos afholder for tiende og sidste gang reklame-konkurrencen »Crash the Super Bowl«. Et dansk team fra Danmarks Medie- og Journalist­højskole er med i semifinalen og dermed i kampen om en million dollar og muligheden for at få vist sin reklamefilm ved Super Bowl.

Den Pepsi-ejede chipsgigant Doritos afholder for tiende og sidste gang reklame-konkurrencen »Crash the Super Bowl«. Et dansk team fra Danmarks Medie- og Journalist­højskole er med i semifinalen og dermed i kampen om en million dollar og muligheden for at få vist sin reklamefilm ved Super Bowl. De fire danskere er fra venstre: Jeppe Vidstrup, Jonas Frederiksen, Christoffer Boas og Thorbjørn Kragh Liljegren. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden 2006 har det Pepsi-ejede chipsbrand Doritos gjort sig bemærket på en særlig måde ved den årlige Super Bowl i USA, hvor årets to dygtigste hold i den bedste amerikanske fodboldliga NFL (National Football League) tørner sammen i kampen om Vince Lombardi-trofæet.

Doritos har nemlig her i årevis via reklame-konkurrencen »Crash the Super Bowl« ladet sine fans kreere nogle af de reklamefilm, som chipsgiganten sender i forbindelse med finalekampen, hvilket er blevet lidt af et kultfænomen.

I alt har 32.000 deltagere indsendt deres reklameforslag gennem tiderne, og brandet har uddelt præmier for over syv millioner dollar. Og kampen om at vinde konkurrencens tiende og sidste udgave i år er benhård.

I sidste uge kunne Doritos så løfte sløret for de 50 semifinalister, der er sluppet gennem nåleøjet og dermed er med i kampen om den anseelige førstepræmie: En million dollar samt muligheden for at samarbejde med Warner Bros., DC Entertainment og instruktøren Zack Snyder, som står bag film som »300« og »Watchmen«. Semifinalisterne blev udvalgt blandt 4.500 reklamefilm indsendt fra 28 lande, og blandt disse er – som det også var tilfældet for to år siden – et dansk bidrag fra studerende ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX.

Det drejer sig om reklamefilmen »A Tasty Tragedy«, som Christoffer Boas, Jeppe Vidstrup, Jonas Frederiksen og Thorbjørn Kragh Liljegren, der alle studerer Kreativ Kommunikation, står bag. De har, på deres andet studieår, selv stået for alt lige fra idé over produktionsdesign til klipning af den 30 sekunder lange film.

Christoffer Boas er naturligvis begejstret og opfordrer til, at man klikker sig ind på »Crash the Super Bowl«-hjemmesiden og ser filmen.

»Ved at folk rater filmen med fem stjerner er vi bedre stillet i forhold til at gå hele vejen i finalen,« forklarer han.

Reklamefilmen er optaget på Helsingør Teater, der er blevet genopbygget i den Gamle by i Aarhus, og den har haft et budget på blot 8.000 kr.

De penge har allerede vist sig at være godt givet ud, da alle semifinalister modtager en pengepræmie på 2.000 dollar – eller godt 13.700 gode, danske kroner.

Om den danske film skal med videre i konkurrencen, og om kvartetten dermed skal have endnu større kontant og kreativt udbytte af anstrengelserne, afgøres af et dommerpanel, der udvælger tre finalister blandt de 50 bidrag.

I januar 2016 afsløres navnene på de tre finalefilm, og herefter kan fans fra hele verden stemme på deres favorit på Doritos’ hjemmeside eller på »Crash the Super Bowl«-sitet.

Den af finalefilmene, som herefter får flest stemmer, sendes 7. februar 2016 under Super Bowl 50, der vises på den landsdækkende amerikanske TV-kanal CBS.De tre finalister inviteres endvidere med til Californien, hvor de kan overvære Super Bowl 50 fra en privat suite på Levi’s Stadium, og det er først, når reklamen vises under kampen, at vinderen afsløres.

Instruktøren af vinderreklamen modtager førstepræmien, og de to andre finalister vinder hver især 100.000 dollar. Derudover får de chancen for at blive konsulenter på et kommende Doritos-projekt.

Det er ikke hvilket som helst selskab, kvartetten fra DMJX har mulighed for at blive en del af. Hvert år under Super Bowl er der (især i USA) ekstremt fokus på reklamerne, og de bedste og dårligste reklamer bliver altid kåret.

For mange annoncører og bureaufolk er Super Bowl (næsten) lige så stort, som juleaften er for et lille barn, da man selvfølgelig skal se, hvilke reklamer de store brands disker op med.

Prisen for at få vist et 30-sekunders reklamespot til Super Bowl 50 forventes i øvrigt af CBS at lande på fem mio. dollar, eller godt 34,3 mio. kr. Sidste år var prisen små 4,5 mio. dollar (31 mio. kr.)

Super Bowl er en af verdens største sportsbegivenheder, som bliver fulgt af over 100 millioner TV-seere verden over.