Danske netbutikker sælger ikke til udlændinge

Mange danske netbutikker fokuserer snævert på det danske eller skandinaviske marked. Men glem ikke resten af verden!

Foto: Colourbox/modelfoto

De virtuelle indkøbskurve har blomstret hos de danske netbutikker, som de senere år gentagne gange har sat nye rekorder for antallet af betalingstransaktioner.

Alene i andet kvartal 2009 er der ifølge PBS blevet gennemført 11.017.497 betalingstransaktioner på nettet, og internetomsætningen lander for første halvdel af året på 9.865 mia. kr.

Det er dog i høj grad de samme netshoppere, der foretager flere handler, har flere undersøgelser vist. Så i jagten på fortsat fremtidig vækst kan de danske netbutikker med fordel se ud over landets grænser for at høste nye netkunder.

- Danske forbrugere er nogle af de mest købelystne på internettet inden for EU. Omvendt kan vi se, at handel på tværs af grænserne i EU er stærkt begrænset, og Danmark ligger ikke specielt godt, siger Lars William Wesch, branchedirektør i DI.

Ifølge Euro-barometer 2008 oplever de europæiske detailvirksomheder, at 17 procent af deres omsætning kommer fra salg via internettet og på tværs af landegrænser.

- Vi oplever, at omkring 60 procent af vores medlemmer siger, at de er i gang med at etablere nethandel uden for Danmark – eller at de forventer vækst på disse markeder. Så interessen er der, men vi har ikke konkrete tal for, hvor stor omsætningen er. Endnu er det nok ikke så mange, der har stor succes på udenlandske markeder, lyder det fra Morten Kamper, direktør i Foreningen for Distance- og Internethandel – FDIH.

Læs Martin Thorborgs blog om emnet.

Købers regler

Det seneste års recession har ifølge Morten Kamper sat en naturlig stopper generelt for nye aktiviteter, men derudover er der også en række barrierer for at etablere nethandel på udenlandske markeder. Flere fejler ved at tro, det alene handler om at oversætte websitet til et andet sprog og så ellers åbne dørene for nye netshoppere.

- Mange begår den fejl, at indsatsen simpelthen bliver for halvhjertet. De lægger ud med en forsigtig satsning og har måske ikke sat sig nok ind i konkurrencesituationen på det pågældende marked. At etablere sig på et nyt marked kræver, at man satser og tager nogle chancer, siger Morten Kamper og tilføjer, at de danske netbutikker skal være opmærksomme på, at både distributionen, betalingsformer, momsregler, forbrugerrettigheder og mange flere detaljer adskiller sig fra de danske og derfor skal studeres nøje, inden man kaster sig ud på nye markeder.

- I store dele af verden gælder der i forbrugerforhold den regel, at det er retsreglerne i købers land, der gælder for købet. Hvis du sidder nede i Swaziland, bestiller en vare og ikke har et typisk danskklingende navn, vil e-købmanden ikke have en chance for at vide, hvilke retsregler købet skal bedømmes efter, tilføjer Lars Quistgaard Bay, jurist og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Barriererne er dog ikke noget, der bør afskrække netbutikkerne fra at satse på udlandet, mener Lars William Wesch fra DI. Du er dog nødt til at gå ud på det private marked at hyre en konsulent eller jurist, når du vil finde vej gennem lovgivningen i et enkelt land. Alternativt kan du være heldig at få hjælp af Danmarks ambassader.

Europarådet har fremsat et forslag, som skal gøre reglerne for forbrugerrettigheder ved internethandel mere ens inden for hele unionen. Folketinget skal tage stilling til forslaget i løbet af efteråret.

Sats internationalt

Foruden forskellige regler i forskellige lande møder nethandelsvirksomheder en udfordring i at kunne tilbyde den rette service til kunder fra udlandet. Mange steder kan du eksempelvis kun udfylde en bestillingsformular med bestemte adresser, hvor eksempelvis postnummeret skal være på fire cifre – hverken mere eller mindre.

- Kun en begrænset procentdel af handelsvirksomhederne har udbygget deres hjemmesider til alle de funktioner, som vi i dag vil forlange som forbruger, forklarer Lars William Wesch og tilføjer:

- Danske virksomheder er ikke oppe på det beat, hvor de burde være. Vi taler om, at vi har en krise, og vi taler om, at der ikke er nogen omsætning. Det eneste område, hvor omsætningen ikke er faldet i 2009, er inden for e-handel. Man kunne forøge sin indtjening markant ved at satse på andre forbrugere end kun de danske.

Læs Martin Thorborgs blog om emnet.