Danske netbutikker presses af udlandet

Flere forbrugere i Danmark vælger at klikke sig til varer på udenlandske sider. Det presser de danske netbutikker, der har svært ved at leve op til de priser, som udlandet tilbyder.

Et af problemerne ved, at flere danskere shopper på udenlandske hjemmesider er, at det ikke går den anden vej. Der er ikke mange udlændinge, der vælger at købe varer på danske hjemmesider.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Knudsen

Nethandel har sat sig solidt på danskernes forbrugsvaner, og hvert år stiger salget af varer fra netbutikker markant. 

Også udlandet vinder større indpas, og flere danske forbrugere vælger at klikke sig til en vare på en udenlandsk hjemmeside. Det presser de danske hjemmesider, fordi de ofte ikke kan levere lige så lave priser, som udlandet kan. 

I Danmark blev der i 2012 omsat for cirka 55 milliarder kr. på nettet. Ud af den sum penge gik 13 milliarder til udenlandske hjemmesider.

Det tal vil kun vokse, mener administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Annette Falberg.

»De danske butikker er presset af, at danskerne i stigende grad er meget villige til at shoppe i udlandet. Både i USA og alle de europæiske lande,« siger hun og forklarer, at hun forventer, at omsætningen i år vil ligge på cirka 62 milliarder kr. Heraf vil omkring 18 milliarder gå til udenlandske hjemmesider. 

Et af problemerne er, at det især er de unge, der trækker mod de udenlandske sider, når der skal købes nye sko eller ny kjole.

»For tager de den adfærd med over som storforbrugere, vil det være endnu flere penge, der i fremtiden bliver brugt på udenlandske hjemmesider«, siger hun.

Det er blandt andet koncepter som »Black Friday« og virksomheder som ShopUSA, der truer de danske netbutikker. »Black Friday« finder sted én dag om året, hvor varer fra USA er ekstra billige. 

ShopUSA er en virksomhed, der står for levering og toldbehandling af varer fra USA. Bestiller man varer gennem dem, undgår man, at ens varer bliver stoppet i den danske told, og der bliver lagt et ekstra beløb oveni.

Man opretter  sig som bruger og får en adresse i Virginia tilsendt. Det har cirka 50.000 danskere indtil videre benyttet sig af. Bag adressen er et stort varelager, hvor alle indkøb bliver samlet, inden de flyves eller sejles af sted mod Danmark. Adressen gør, at folk kan handle frit på alle amerikanske hjemmesider. Også dem, der normalt ikke sender varer til lande uden for USA.

Den mange muligheder og billigere varer øger konkurrencen til de danske netbutikker, der langt fra kan levere det samme til forbrugerne.

»Selvom Black Friday til en vis grad også bliver brugt af danske detailbutikker, kan deres rabatter på ingen måde hamle op med de amerikanske butikkers. I USA er det ikke usædvanligt i øjeblikket at finde rabatter på 50 pct. eller mere. Vi har derfor rigtig travlt, fordi mange danskere køber julegaverne nu og sparer stort på det«, siger Michael Brønnum Boye, der er stifter af og administrerende direktør for ShopUSA i Danmark.

Hos FDIH har man indset, at det er en udvikling, der ikke kan bremses. Det mener Annette Falberg heller ikke, at den skal. For hende ligger det store problem i, at handlen ikke går den anden vej. Det er de færreste udlændinge, der benytter sig af de danske hjemmeside.

»Der er en mega ubalance på internethandel. Vi har et maks salg fra Danmark til udlandet på én milliard. Det gør det ikke nemmere at være netbutik i Danmark,« siger hun.

Ifølge hende skal der mere fokus på at gøre de danske hjemmesider mere synlige for folk i udlandet. 

»Danske netbutikker skal have hjælp til at etablere sig i udlandet, så vi kan få international handel fra udlændinge i danske virksomheder. Vi skal gøre danske hjemmesider endnu mere attraktive, så vi kan erobre markedsandele ude i verden,« siger hun og uddyber, at der skal mere fokus på nethandel som et eksporterhverv.