Danske netbutikker får adgang til købestærke kinesere

Et samarbejde mellem det danske og kinesiske postvæsen skal give udvalgte danske netbutikker nem adgang til det enorme kinesiske marked.

Det kinesiske postvæsen, som driver den store shoppingportal, har selv henvendt sig til Post Danmark, fordi man mente, der ville være efterspørgsel efter danske produkter blandt den hastigt voksende kinesiske forbrugerskare. Foto: Aly Song/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Varer har det med at gå fra Kina til Danmark, når der handles nationerne imellem. Men nu skal det modsatte også være tilfældet.

Post Danmark har indgået et samarbejde med det kinesiske postvæsen China Post. Aftalen går ud på, at danskerne udvælger en række hjemlige netbutikker, som skal have adgang til kinesernes kæmpemæssige online shoppingportal ULE.com.

Portalen har i øjeblikket omkring fem millioner brugere, og tallet stiger støt. Dermed får de heldige, udvalgte danske netbutikker med et trylleslag fordoblet deres kundebase. Og Post Danmark får mere at lave, fordi det er dem, der skal hente pakkerne hos de danske virksomheder og sætte dem ombord i flyet i Kastrup.

Hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, jubler man over udsigten til millioner af kinesiske kunder.

»Det kinesiske onlinemarked er meget svært tilgængeligt, fordi man ikke forstår forbrugerne. Aftalen er en genvej til at komme ind på det her enorme marked, og det bliver både billigere og nemmere for vores medlemmer,« siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

I omegnen af 350 millioner kinesere handler på nettet, og for langt de flestes vedkommende foregår det på store portaler – virtuelle shoppingcentre – frem for hos enkelte virksomheder.

China Post, som driver ULE.com, har selv henvendt sig til sine rødjakkede danske kolleger, fordi de mente, der ville være efterspørgsel efter danske produkter blandt den hastigt voksende kinesiske forbrugerskare.

Og ifølge Post Danmark er det nogle helt specifikke danske produkter, der vækker interesse i Østen.

Det handler primært om, hvad kineserne tænker, når man siger Danmark: Økologi, velvære, noget med H.C. Andersen, vitaminer, ældrepleje, design, brugskunst. Og så »alt der starter med børn« – tøj, udstyr og så fremdeles.

»Mange kinesere begynder at have indtægter, der minder om europæeres, og man vil gerne vise frem, at man har råd til at tage sig af sit barn. Det kan man blandt andet gøre ved at købe danske produkter,« siger Claus Madsen, som er chef for den internationale forretning i Post Danmark.

Postnord, som det danske og svenske postvæsen fusionerede til i 2009, oplever i disse år en markant tilbagegang i omsætningen. Ikke mindst på grund af den klassiske post-udfordring, at folk sender færre og færre breve. Derfor skeler man mere til logistikmarkedet, og her passer det glimrende ind, hvis man kan beskæftige sig med at samle en masse varer op med kurs mod det kinesiske.

Claus Madsen vil ikke sige meget om, hvad de økonomiske forventninger er til projektet. Han siger dog, at mens det ikke kommer til at fylde meget i det samlede billede hos Postnord, vil det til gengæld være til at få øje på i hans regnskab for den internationale forretning.

»Det har et interessant potentiale, lad mig sige det sådan. Kina er ved at flytte sig fra at være verdens fabrik til at være et kæmpe marked, hvor mange har penge til at forbruge,« lyder den forsigtige melding fra Claus Madsen.

Hos FDIH tør man heller ikke spå om de økonomiske perspektiver i aftalen, men hvis de enkelte netbutikker for alvor får hul igennem, er der ingen grænser for, hvad de kan opnå.

»De butikker, der virkelig rammer det, forbrugerne vil have, får altså et kæmpe marked helt uden sammenligning med, hvad vi kender hjemmefra. Det kinesiske marked for nethandel matcher jo hele EU i størrelse,« siger Henrik Theil.

Han understreger, at det er en kæmpe kulturkløft at tage i betragtning for virksomhederne.

»Det er ikke nok bare at oversætte produktets navn og pris, og derfor er det godt at få mulighed for at sparre med China Post, som ved, hvad der virker på det kinesiske marked.«

Danske netbutikker er pressede af en massiv ubalance over for udlandet. I 2012 købte danske forbrugere for 62 milliarder kroner på nettet, hvoraf hele 18 milliarder blev brugt på udenlandske hjemmesider som Amazon. Modsat vurderer FDIH, at salget fra danske netbutikker til udlandet ligger i omegnen af én milliard kroner.

Danskernes aktivitet på de udenlandske sider vil kun gå frem, og derfor handler det om at øge de danske netbutikkers eksport. Og her vil de danske netbutikkers entré på den kinesiske shoppingportal være en kærkommen hjælp, vurderer Henrik Theil.

»Potentialet er jo enormt i det her marked, og det kan godt rokke lidt ved den store ubalance, vi har. Fremtiden ligger i at sælge på kryds og tværs af grænser,« siger han.