Danske net-butikker har sat tempoet i vejret

Ventetiden for forbrugere er blevet 38 procent kortere end for to siden, når man går på nettet for at handle. Selvom en forbedring på 1,39 sekunder ikke lyder af meget, kan selv millisekunder ses på bundlinjen.

Det er ikke kun til gene for kunder på webshops, når man trippende venter på at komme ind på en side for at købe sportstøj, modetøj eller legetøj. Få sekunders ventetid kan være afgørende for, om man bliver hængende i kø eller smutter over til konkurrenten.

Derfor er det positivt, at den gennemsnitlige hastighed for at komme ind på en række store danske webshops er faldet fra 3,64 sekunder til 2,25 sekunder på to år. Det viser en ny analyse fra analyse- og sikkerhedsvirksomheden Digicure.

BR.dk, Bonaparte og Boozt.com ligger helt i top med en ventetid på mellem 1,24 og 1,42 sekunder, mens kunder på stadium.dk må vente hele 10,49 sekunder. Og det kan være afgørende for omsætningen:

»Vi er enormt utålmodige som forbrugere af webshops, og går det ikke hurtigt nok, er vi meget hurtigt videre til den næste. Der er ingen loyalitet længere,« siger direktør for Digicure, Jesper Helbrandt.

En undersøgelse fra Forrester Consult, som Digicure henviser til, viser, at 47 procent af onlineforbrugerne kun vil ofre to sekunder på at få vist et website.

Selvom danske webshops nu har forbedret sig, mangler der generelt fokus på hastighed i danske firmaer, oplever man hos Digicure. Danske virksomheder går mere op i det visuelle udtryk og søgemaskineoptimering, der skal give en højere placering på google. Men er websiden langsom, kan noget af det være spildt arbejde, påpeger Jesper Helbrandt.

»På en googlesøgning bliver man nedprioriteret, hvis hastigheden er for langsom. Google lægger vægt på en række parametre i deres sortering af søgeresultater, og her betyder hastighed en hel del. Det er mange ikke klar over,« siger han.

Han anbefaler, at man sætter sit site på slankekur:

»Man kan starte med at kigge på størrelsen af sine billeder og på tredjepartskomponenter som Facebook- og Twitter. Er de placeret i toppen af websitet, bliver man for eksempel også påvirket, hvis de er langsomme eller går ned.«