Danske myndigheder planlægger ikke juridisk opgør med VW

Det vækker undren, at Sveriges anklagemyndighed vil åbne en undersøgelse af Volkswagen i Sverige. I Danmark forventer myndighederne, at sagen kan blive lukket i løbet af et halvt år uden et juridisk slagsmål med bilgiganten, der ellers har udsigt til et hav af søgsmål i forlængelse af dieselskandalen.

De danske myndigheder forventer ikke, at der vil komme et juridisk opgør med Volkswagen herhjemme, hvor direktør Ulrik Drejsig (t.v) og tidligere direktør og nuværende  adm. direktør for Skandinavisk Motor Co, Ulrik Schönemann (t.h.) er og har været i spidsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Hougaard

De danske myndigheder barsler ikke med et juridisk opgør med Volkswagen, der aktuelt skal forholde sig til søgsmål fra hele verden i forlængelse af den opsigtsvækkende skandalesag med snyd med software.

Tirsdag var meldingen hinsidan, at Sveriges særlige nationale indsatsgruppe mod korruption har indledt en forundersøgelse mod Volkswagen, da der ifølge chefanklager Alf Johansson er begrundet mistanke om, at svenske personer kan have taget del i bedrageriet ved at have opgivet falske oplysninger.

I midten af oktober ramte sagen for alvor på danske breddegrader, da det stod klart, at 91.000 VW-biler herhjemme havde den ulovlige software installeret, og at de pågældende ejere stod over for en tur forbi det lokale VW-værksted.

I forlængelse af det nedsatte Transportministeriet fluks en task force af jurister og embedsmænd, der skulle »sikre en juridisk og teknisk belysning af sagen og til at koordinere, hvilke skridt der skal tages fra dansk side,« som det hedder i et kommissorium for gruppen.

Tine Lund Jensen, kontorchef ved Transport- og bygningsministet og udpeget formand for den danske task force, fortæller, at myndighederne herhjemme ikke forventer, at der vil komme et juridisk efterspil.

»Lige nu afventer vi, at de tyske myndigheder giver en formel godkendelse af den plan, Volkswagen er kommet i forhold til at udskifte softwaren i de berørte biler. Når den kommer, er vi parate til at hjælpe til med den praktiske gennemførelse, når bilerne skal ind forbi værkstedet,« siger Tine Lund Jensen.

Hun ved ikke, hvad der kan have tilskyndet de svenske myndigheder til at indlede en undersøgelse af muligt bedrageri, men fastslår, at man herhjemme »ikke planlægger noget i den retning«.

Heller ikke hos Volkswagen Danmark har man yderligere kendskab til sagen i Sverige, oplyser pressechef Søs Righolt.

I Sverige har sagen også vakt undren. Det skyldes først og fremmest, at tilsynet med biler efter EU-regler finder sted i det land, hvor bilen er blevet produceret. I praksis betyder det, at det er de tyske myndigheder, der har forsømt at opdage software-fejlen, da de godkendte de berørte VW-biler.

Jonas Fröberg, der er motorredaktør hos Svenska Dagbladet, erklærer sig tillige undrende i et interview med sin egen avis.

»Det er ingen selvfølge, at den salgsorganisation, som Volkswagen driver i Sverige, kan anses som juridisk ansvarlige for det her. Det er alvorlige anklager, at Volkswagen i Sverige skal have angivet falske værdier, når de typegodkendte biler,« siger han og tilføjer senere, at han er »forundret« over, at en anklagemyndigheden vil åbne en sag mod den svenske division, der blot sælger bilerne.

Den svenske chefanklager Alf Johansson til Svenska Dabladet, at man må undersøge, om der findes personer, »der skal retsforfølges i Sverige« og kalder samtidig sagen for »exceptionel«.