Danske modebutikker lider: Hver fjerde ser rødt

Et stigende antal tøjbutikker kører med underskud. Branchen lider under at flere kunder handler på nettet.

Hver fjerde danske modebutik har kørt med underskud de seneste tre år. Arkivfoto
Læs mere
Fold sammen

Hver fjerde danske modebutik har haft underskud de seneste tre år, og store dele af branchen roder med en usund økonomi.

Det viser en Deloitte-analyse af 575 danske tøjbutikker, skriver Finans.dk.

Analysen viser, at flere tøjbutikker nu kører med underskud end for et år siden.

»De fysiske butikker er klart presset af øget nethandel, og samtidig kommer der nye tiltag med outlets og andet til. Det presser prisen for hele branchen,« siger partner i Deloitte, Morten Gade Steinmetz til Finans.dk.

For at vende udviklingen bør den danske modebranche måske rette blikket længere ud i verden. Ifølge analysen udnytter for få af de hjemlige eksportører de muligheder, som byder sig i verdens nye vækstlande - de såkaldt Next 11 - som blandt andet tæller Nigeria, Sydkorea og Mexico.

Eksporten til de 11 nye vækstmarkeder ligger stadig kun på 132 millioner kroner og udgør en brøkdel af den samlede eksport på 24,5 milliarder kroner. Men reagerer den danske tøjbranche ikke nu, vil andre nationer løbe med eksporten til de nye markeder, mener Morten Gade Steinmetz.