Danske mobilpriser skal ned fra 2012

Myndighederne sænker prisen på, hvad teleselskaberne må tage af hinanden, når kunderne ringer på tværs af mobilnettene og sender SMS-beskeder. Uvist, om det kan ses på regningen.

Det må ikke koste så meget, når en mobilkunde hos et teleselskab ringer til en kunde hos et andet. Fra marts 2012 sættes priserne ned med tvang. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

De danske teleselskaber får tvangssænket priserne på, hvad de må tage af hinanden for at stille samtaler videre og sende SMS-beskeder til abonnenter hos konkurrenterne.

IT- og Telestyrelsen, der er Danmarks øverste myndighed på området, lægger op til at tvangssænke priserne fra 1. marts 2012. Om det så udmønter sig i lavere priser hos kunderne, står tilbage at se.

Skærer en tredjedel af prisen

Hvor teleselskaberne i dag maksimalt må tage 33 øre i minuttet for at stille en samtale videre til en konkurrents mobilnet og 16 øre pr. SMS-besked, må det fra marts højst koste 22 øre i minuttet at sende samtalen videre og 12 øre pr. SMS.

IT- og Telestyrelsens afgørelse gælder de fire teleselskaber, som har egne mobilnet i Danmark: TDC, Telenor, Telia og »3«. Alle øvrige mobilselskaber køber sig ind på de fire net og skal derfor også følge reglerne.

Prisfaldet sker, fordi IT- og Telestyrelsen nu vælger at bruge et gennemsnit af mobilselskabernes omkostninger for at stille samtaler videre. Tidligere brugte man det af de fire mobilnet, der havde de højeste omkostninger.

Krav fra EU

Det er et krav fra EU fra maj 2009, som sættes i værk. Tidsfristen er 1. januar 2013, men IT- og Telestyrelsen, som sorterer under videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), vælger at rykke hurtigere ud.

Styrelsen har sendt oplægget i høring, som man plejer, inden det besluttes endegyldigt.