Danske mobilpriser i endnu fem lande

»3« afskaffer udlandstakster på tale og data i endnu fem europæiske lande. Selv om det koster selskabet penge, opvejes det af flere kunder, siger topchefen.

Foto: Bax Lindhardt.
Læs mere
Fold sammen

Danskere på ferie i to af de populære sydeuropæiske feriemål kan allerede fra om to uger glemme alt om ekstra udlandstakster på mobiltelefoni og data.

Teleselskabet »3« afskaffer nemlig 18. maj den særlige roamingtakst, som man normalt betaler i udlandet, i endnu fem lande, heriblandt Spanien og Grækenland. Dermed koster det dansk pris at ringe til danske telefonnumre, og man kan bruge af sin danske datapakke uden at skulle betale formuer for at bruge internetforbindelsen.

»Man kan sige, at sommerferien er reddet, hvis man skal den vej. Spanien er klart den populæreste feriedestination. Af de 4,7 millioner udlandsrejser, som danskerne tog på i 2013, gik de 14 procent til Spanien, mens fire procent tog til Grækenland. Nu afskaffer vi roaming i endnu fem lande, nemlig også Portugal, Malta og Cypern, og dermed har vi afskaffet det i stort set hele Vesteuropa,« siger Morten Christiansen, administrerende direktør i »3«.

Tjener sig godt hjem

Ændringerne gælder alle »3«-abonnementer med funktionen »3LikeHome«, som allerede nu dækker 16 europæiske lande samt Hongkong, hvor »3«s hovedejer, konglomeratet Watchison Whampoa, har hovedsæde.

»Det er hovedparten af vore abonnementer – alle fra 120 kroner om måneden og opefter. Eksisterende kunder skal skifte til et af disse abonnementer, hvis de vil være med. Vi forventer, at der også i de fem nye lande vil ske en ganske markant stigning i data- og taleforbruget og omvendt en stagnation eller fald i SMS-forbruget, for SMS bruges ofte, hvor det ellers er dyrt at tale,« siger Morten Christiansen.

Hver kunde hos »3« bruger nu i gennemsnit 500 gange så mange data pr. land sammenlignet med året, før »3LikeHome« kom til fra marts 2014.

Selv om »3« på den måde mister indtægter, tjener afskaffelsen af udlandsafgifterne sig alligevel godt hjem.

»Der er to negative sider: Den tjeneste, vi har med at videresælge roaming, forsvinder, og så har vi selv en omkostning. Men forventningen er, at vi erstatter dette tab med en tilstrækkelig tilgang af nye kunder, som synes, at dette er fantastisk, og at de kunder, som vi allerede har, bliver hos os. Det er det simple rationale. Strategisk er dette for os en vækstmotor,« siger Morten Christiansen

»3« har siden 1. januar 2014 fået 78.000 nye mobilkunder.

»I salg og marketing er spørgsmålet altid, hvilken styrke sammensætningen af ens tilbud har. For nogle kunder trækker en meget billig telefon, men det er der ikke så meget marked for længere. Så er der prisen, og hvis man rejser, er der en væsentlig besparelse her ved at være kunde. For nogle virksomheder er dette afgørende vigtigt,« siger teletopchefen.

130-kronersabonnementet indeholder to gigabyte data om måneden, hvilket ifølge Morten Christiansen »er rigeligt« til de fleste.

EU ville have afskaffet roaming i de 28 medlemslande helt fra nytår, men uenighed i mange lande betyder nu, at det tidligst sker i 2018.