"Danske medier mangler nytænkning"

De danske mediehuse er ikke gode nok til at udnytte internettets muligheder. For at overleve bliver medierne nødt til at genopfinde deres forretningsmodeller. Det mener mediefolk fra den internationale scene.

Foto: JENS NØRGAARD LARSEN / Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske mediehuse bør udnytte den herskende annoncekrise til at nytænke deres forretningsmodeller. Det mener Johan Boserup, der er ansvarlig for det globale medieindkøb for mediebureauet OMD.

"Papiraviser er døende. Derfor bliver mediehusene nødt til at omlægge sig til de nye realiteter. De planer mediehusene lagde for ét eller to år siden, og som er tænkt de næste to, fem eller ti år frem, de duer ikke mere. Det nytter ikke noget at have planer for fem år frem i tiden, hvis man ligger for døden nu," siger Johan Boserup.

Krisen har den positive effekt, at ejere og medarbejdere har forståelse for, at 2009 bliver et overgangsår, hvor der sker forandringer for at tjene penge i fremtiden, mener Boserup.

"Der er masser af muligheder i krisen. Der er ingen, som er interesseret i status quo [Note] , status quo og ad helvede til. [/NOTE] . Det er en positiv situation, at ens partnere er interesseret i at forsøge at udvikle de produkter, man laver sammen. I 2001, da det hele faldt sammen, så vi, at de medier, der er i stand til at udvikle sig og tænke nyt, de kom utrolig stærkt ud af krisen,« lyder det fra Boserup.

Brug nettets muligheder
Han mener, at medierne i højere grad skal udnytte mulighederne ved nettet og lytte efter, hvad brugerne vil have.

"Det er fint nok, at man tjener lidt penge på nettet, men der skal meget mere til, før man kan leve af det. Forretningsmodellen er ved at flytte fra papir til net, og det betyder altså, at nettet er primær indtægtskilde i fremtiden," siger Boserup. Den danske mediemand Bjarke Myrthu, der tidligere har været chef for det velrenommerede og internationale fotobureau Magnum, har udviklet et program, der udnytter de interaktive muligheder nettet har. Og han er enig med Johan Boserup.

"Der er en skillelinje i medieverdenen. De traditionelle medier har malet sig op i et hjørne, hvor de ikke længere har en forretningsmodel. De laver indhold, som de ikke får penge for, samtidig med, at de ikke længere har monopol på at formidle ren information,« siger han.

Netbrugere skal betale
Det er essentielt for mediernes overlevelse, at de dels får udviklet en model, så brugerne vil betale penge for indholdet på nettet. Dels får udviklet nettet i en retning, hvor brugerene er interesserede i at se og opleve den historie, journalisterne vil fortælle.

"I øjeblikket laver man enten lydklip, tekst eller video. Jeg kunne godt tænke mig, at tingene bliver kombineret i langt højere grad. Journalisterne skal begynde at opfatte sig som fortællere i stedet for at være producent af en avis," siger han.

Derfor har han fået ideen til at udvikle Storyplanet. Et værktøj, hvor de tre elementer kan kombineres.

"Video er god til følelser, men dårlig til dybden. En artikel er til gengæld god til dybde, men dårlig til at beskrive følelser. Ved at kombinere de to ting, så har man en interessant fortælleform," siger han. Både Johan Boserup og Bjarke Myrthu er oplægsholder ved konferencen »Den Store Medie Revolution« 22. april.