Danske kæmper indtager ny liste over verdens 100 mest indflydelsesrige virksomheder

Både A.P. Møller - Mærsk, Ørsted og LEGO har fundet vej til amerikanske Time Magazines helt nye liste over verdens 100 mest indflydelsesrige virksomheder. Listen giver kun Ørsted-topchef Mads Nipper »endnu mere blod på tanden«.

LEGO er i følge Time Magazine blandt de 100 mest indflydelsesrige virksomheder i verden. Det samme er konkurrenten Mattel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Amerikanske Time Magazine er kendt for hvert år at udgive en liste over, hvem de anser for de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

Nu har magasinet udvidet sin franchise til også at publicere en liste over de 100 mest indflydelsesrige virksomheder i verden. Og set med danske briller og klaphat er den nye virksomhedsliste langt mere interessant end de indflydelsesrige personer.

For mens der er nul danskere at finde blandt de mest indflydelsesrige personer, optræder ikke færre end tre danske virksomheder på den nye liste. Det drejer sig om shippinggiganten A.P. Møller - Mærsk, energikæmpen Ørsted og legetøjsproducenten LEGO.

Listen er opdelt i fem kategorier med 20 virksomheder under hver kategori: Pionerer, ledere, innovatører, titaner og disruptors.

Mærsk er at finde i kategorien »ledere«, mens Ørsted og LEGO ligger i »innovatører«.

Mærsk fremhæves for at have klaret sig flot gennem coronakrisen og for at stå til at få en central rolle i transporten af flere coronavacciner rundt i hele verden. Selskabet har i øjeblikket så stor medvind på verdenshavene, at de finansielle forventninger til 2021 mandag aften blev løftet voldsomt. Ingen af Mærsks største konkurrenter har fundet vej til listen.

»Giver os kun endnu mere blod på tanden«

Blandt de 20 udvalgte »innovatører« findes Ørsted og LEGO.

Det danske energiselskab, som mest er kendt for at sætte havvind op på tværs af Europa, USA og Asien, fremhæves for rent faktisk at gøre det, mange selskaber snakker om. Skabe en transition væk fra fossile brændstoffer og have omstillet hele forretningen til at bygge på vedvarende energi.

Ørsteds administrerende direktør, Mads Nipper, skriver i en kommentar til Berlingske, at verden skal halvere sin CO2-udledning inden 2030, og at virksomhederne spiller en afgørende rolle i at accelerere den grønne omstilling.

»I Ørsted er det vores ambition at være en katalysator for den globale omstilling til grøn energi, og pladsen på Time Magazines liste over verdens 100 mest indflydelsesrige virksomheder er for os en stærk anerkendelse af, at vi bliver set som en af de virksomheder, der er med til at gøre en forskel. Det giver os kun endnu mere blod på tanden, og jeg håber, at anerkendelsen også kan være med til at åbne nye døre i vores bestræbelser på at accelerere den grønne omstilling,« skriver Mads Nipper.

Flere af Ørsteds direkte konkurrenter på det globale marked for udbygning af vedvarende energi har også fundet vej til Time Magazines liste.

Norske Equinor (det tidligere Statoil) er fremhævet i lederkategorien som en oliekæmpe, der virkelig har sat de grønne ambitioner højt og vundet retten til i de kommende år at bygge flere af verdens største havvindmølleparker.

Blandt »titanerne« finder man britiske BP, som også aggressivt har kastet sig ind i branchen for vedvarende energi.

LEGO fremhæves på listen for at have øget salget markant under coronakrisen og for sin evne til at udvikle forretningen sammen med den øgede digitalisering af verden, så der er bygget onlineindhold rundt om kerneforretningen af fysiske klodser.

Den fulde liste indeholder måske ikke så overraskende også navne som Apple, Airbnb, Tesla, Amazon, Walmart, Google, Samsung, Microsoft, Facebook, Alibaba, Disney, Spotify og Netflix.

Til gengæld ville coronavaccineproducenter som Pfizer, BioNTech, Moderna samt Johnson & Johnson nok næppe have optrådt på listen, hvis den var lavet for bare ét år siden.