Danske journalister bruger ikke blogs

Kun hver femte danske journalist mener, det er en del af det journalistiske arbejde at følge blogs.

Det viser en undersøgelse af 100 danske journalister, som medieanalysevirksomheden Cision har udarbejdet. Nyhedsjournalisterne bruger blogs mindst.

Måske derfor mener nyhedsjournalisterne heller ikke, at blogs er dagsordenssættende på nyhedsområdet. Kun seks procent mener, at det er tilfældet.

Men fremtiden ser, ifølge journalisterne, helt anderledes ud. Næsten halvdelen af dem mener, at blogs kommer til at spille en betydelig rolle i den danske medieverden. ”Vores undersøgelse tyder på, at blogs vil få større og større indflydelse i de danske medier. Mange af de journalister, vi interviewede, sagde da også, at de i virkeligheden burde tage blogs mere seriøst, end de gør,” siger analysechef Jacob C. Pedersen fra Cision. I modsætning til nyhedsjournalisterne, benytter fagjournalisterne i højere grad blogs. Hver trejde af fagbladsjournalisterne mener, at det er en del af deres arbejde at følge blogs. Det gælder kun for 10 procent af nyhedsjournalisterne. ”Ligesom fagbladsjournalisterne dækker bloggerne ofte et forholdsvis snævert stofområde – det kan være it eller mode, som er nogle af de store blog-områder. Det betyder selvfølgelig, at det er lettere for fagbladsjournalisterne at finde fem-seks blogs, som giver mening i det daglige arbejde. Det er langt sværere, hvis man hele tiden skal skrive om noget nyt,” siger Jacob C. Pedersen. Cision overvåger og analyserer mediebilledet i Danmark – heriblandt 34.000 danske blogs – på vegne af virksomheder og organisationer.