Danske investeringer topper i Europa

Venture. Danmark er det land i Europa, hvor fonde giver mest til nye virksomheder. Et tegn på vækst.

Der er stor tiltro til de danske iværksættere, hvorfor den samlede investering i danske startups svarede til 0,065 procent af landets BNP i 2011. På billedet ses Christian Motzfeldt, direktør for Vækstfonden. Fold sammen
Læs mere
Foto: JENS NØRGAARD LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark kan for første gang kalde sig europamester, når det kommer til investeringer i nye virksomheder.

Danske venturefonde investerede 1,7 mia. kr. i nystartede virksomheder i 2011.

Det svarer til 0,065 procent af BNP, hvilket er højere end i noget andet land i Europa, viser en ny opgørelse over aktiviteter blandt de europæiske investeringsfonde, der offentliggøres i dag. I fjor lå Danmark nummer to, og ifølge Vækstfonden, der har bidraget med den danske del af opgørelsen, har springet frem til den absolutte topplacering »ekstrem stor betydning«, fordi det vidner om fornyet lyst til at satse på innovation: »Det handler om vækst og arbejdspladser, der potentielt kan blive til rigtig meget, og der er potentiale for mere,« siger fondens direktør, Christian Motzfeldt.

En vigtig årsag til avancementet er skiftende regeringers vilje til at fastholde fokus på vækst og værdiskabelse i nye virksomheder, lyder vurderingen fra William Stevens, adm. direktør i vidensbanken for iværksætteri, Europe Unlimited.

»De fleste andre steder i Europa skifter man politik på området hvert syvende år i forbindelse med et regeringsskifte, og derfor sakker de lande agterud.

Det kræver vedholdenhed fra politisk hold, hvis man vil have private investorer til at bakke op.

Og det har Danmark evnet,« siger William Stevens, der er tidligere direktør for de europæiske investeringsfondes organisation, EVCA.

Det statslige Vækstfonden er stadig direkte eller indirekte engageret i omkring 80 procent af de danske ventureinvesteringer.

Dermed er det primært skattekroner, der bliver sendt på arbejde. Skal Danmark fastholde førertrøjen på længere sigt, må investeringsfondene blive dygtigere til at bevise deres indtjeningsevne og dermed øge chancen for at tiltrække flere private investorer.

Det vil kræve succeser som f.eks. Spotify, som Danmark endnu ikke har nogen af, lyder vurderingen.