Danske indenrigsruter er truede

Flytrafikken inden for landets grænser dykkede i 2013 til det laveste niveau i syv år. Og med den nylige vedtagelse af regeringens Togfond, vil der være endnu mindre grundlag for at tage flyet fremover, mener trafikforsker.

Aarhus Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Axel Schütt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske indenrigsruter er pressede. Siden 2010 er antallet af passagerer faldet med en fjerdedel, og trafikken nåede i 2013 det laveste niveau i syv år.

Og flyene mellem København og Jylland vil kun blive færre og dyrere fremover, vurderer trafikforsker og lektor på RUC Per Homann Jespersen.

For når det med regeringens nyligt vedtagne »timemodel« kun vil tage tre timer fra Aalborg til København i tog, vil selv den nordjyske lufthavn, som sender næsten to tredjedele af sine passagerer til destinationer inden for Danmark, opleve et stort fald i passagerer.

»I en lufthavn som Aalborg må man formode, at Togfonden vil betyde, at antallet af rejser går meget ned. Lidt ligesom det skete med Aarhus Lufthavn, da vi fik Storebæltsbroen,« siger Per Homann Jespersen.

Fra 2010 til sidste år faldt den danske indenrigstrafik med 28 procent. Og man skal tilbage til 2006 for at finde færre passagerer, der årligt rejste mellem landsdelene. Det viser tal fra Trafikstyrelsen.

Især den midtjyske lufthavn Karup har haft det svært de seneste tre år og har måttet vinke farvel til hele 57 procent af indenrigspassagererne. Også Sønderborg lider som følge af Cimber Sterlings konkurs og har tabt 41 procent.

På tredjepladsen finder man Aarhus Lufthavn med en nedgang på 34 procent. Den østjyske lufthavn har det svært økonomisk og har for nylig måttet se det irske lavprisselskab Ryanair lukke to ruter til henholdsvis Gran Canaria og Olso Rygge.

I torsdagens Jyllands-Posten ærgrede direktør i Aarhus Lufthavn sig over, at konkurrenterne i Billund og Aalborg havde fået lovning på togskinner til døren, hvilket vurderes at ville flere passagerer og udenlandske ruter.

Og det, som er sket med flyvningerne fra Aarhus til København, vil også komme til at ske fra Karup og Aalborg, vurderer Per Homann Jespersen.

»Nu må vi se, hvor småt det bliver. Hvis man bor i Aalborg og skal videre med fly fra København, vil man måske fortsat vælge at flyve. Men der vil jo generelt ske det, der også er sket i Aarhus - at frekvensen bliver lavere, der flyver færre fly, og dermed bliver det en negativ spiral for indenrigsruterne,« siger han og tilføjer, at det med færre passagerer må forventes at blive noget dyrere at flyve.

Ifølge Per Homann Jespersen spiller togene en stor rolle for, hvor mange der tager flyet. En del af forklaringen på, at flytrafikken er dalet, er, at der ikke længere er så massivt sporarbejde og store forsinkelser på togene, som der var for nogle år tilbage.

Og når togenes hastighed fra 2020 begynder at ryge i vejret, gør flyene altså det modsatte og bliver på jorden.