Danske hoteller i strid med internationale bookingportaler

De danske hoteller taber millioner til store, internationale bookingfirmaer, men konkurrencestyrelsen dropper nu en undersøgelse af konkurrencen på området. Det vækker undren hos brancheorganisationen Horesta.

Foto: Erik Refner. Nye hoteller åbner hele tiden i København, men generelt har den danske hotelbranche det svært. Det hjælper ikke, at man skal aflevere op mod 25 % af værelsesindtægter til bookingportaler.
Læs mere
Fold sammen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vælger nu at indstille en markedsundersøgelse af bookingportaler, og de danske hotellers brancheorganisation, Horesta, mener, at det er en meget dårlig idé.

»Det er utrolig ærgerligt, og det er utilfredsstillende i allerhøjeste grad, for vi mener, der er et kæmpe problem på det her område. Vi har i øjeblikket en situation, hvor hotellerne er presset til at indgå prisklausuler, der gør at de ikke har mulighed for at tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider, end der kan gøres på portalsiderne,« siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta.

En af grundene til, at undersøgelse bliver indstillet, inden den er kommet i gang, er angiveligt mangel på midler.

»Vi har en vigtig opgave i at prioritere ressourcerne, så de gavner både forbrugerne og den effektive konkurrence mest. En række faktorer taler nu for, at midlerne derfor ikke går til en omfattende undersøgelse af markedet for hotelbooking,« siger kontorchef Martin Nyvang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelselse.

Op til 25 procent af hotelprisen går til portaler

Ifølge Konkurrencestyrelsen er det også ændrede forhold på markedet for booking af hotelværelser, der har fået styrelsen til at skrotte en tilbundsgående undersøgelse. De største bookingportaler Expedia/Hotels.com og Booking.com er senest gået med til, at hotellerne kan variere værelsespriser på bookingportalerne.

På den måde bliver der større konkurrence mellem portalerne. Det kan blandt andet øge incitamentet til, at portalerne sænker de kommissioner, som hotellerne skal betale til de store bookingsider. Det er dog ikke blevet tilfældet. Hotellerne betaler i dag 15-25 procent i kommission til bookingportalerne, så det er en meget stor andel af hotelgæsternes betaling, der går til hotelportaler. I alt bruger de danske hoteller 250 millioner årligt på bookingportalerne.

Horesta mener ikke, at de ændringer, som bookingportaler er gået med til, ændrer noget som helst ved de problematiske prisklausuler. De mener, Danmark skal have samme vilkår som i Tyskland og Frankrig, hvor sagen om klausulerne er blevet prøvet og underkendt ved domstole. I Frankrig er de blevet gjort ulovlige, og Horesta mener, at man bør gøre som i Frankrig og Tyskland i hele Europa.

»Ellers giver det en ulige konkurrence mellem Tyskland, Frankrig og det danske marked. For det andet betyder det, at kædehotellerne får uens kontrakter og vilkår, og det skader branchen,« siger Katia K. Østergaard fra Horesta.

Vi er dybt afhængige af bookingportaler

Bookingportalerne er ikke altid så populære i den danske hotelbranche, men det er et had/kærlighed-forhold, som de danske hoteller alligevel ikke vil være foruden.

Expedia er amerikanskejet og havde i 2014 en omsætning på 5,7 milliarder dollars (38,6 milliarder kroner). Booking.com startede som en hollandsk iværksættervirksomhed, men er nu ejet af amerikanske Priceline. De omsatte for 8,4 milliarder dollars (56 milliarder kroner) i 2014.

Det er derfor nogle kæmpestore koncerner, som den danske hotelbranche skal afgive penge til. Til gengæld får de reklame og en helt enorm eksponering på markeder, som ellers aldrig ville opdage de hoteller gennem hotellers egne hjemmesider. Det medgiver Horesta, der også siger, at det er derfor, at presset er så stort på hotellerne for at indordne sig under de klausuler, som bookingportalerne tilbyder.

»Selvfølgelig vil vi betale for markedsføring gennem en portal. Alle må betale for markedsføring. Vores udfordring er, at det er skruet så højt op. Men vi er meget afhængige af portalerne, for  Danmark er et lille land at få øje på, og vores midler til markedsføring er meget begrænset i forhold til i udlandet,« siger Katia K. Østergaard.