Danske headset hitter i Kina

Salgsvækst. Den danske producent af headset GN Netcom har fordoblet sin omsætning i Kina og forventer at gentage succesen i år. Kopi-produkter er en af deres største udfordringer.

Et headset afprøves i et lydtæt rum. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kineserne taler i mobiltelefon, og de gør det i stigende grad uden at holde telefonen op til øret. I stedet bruger de headsets, og det er en særdeles god forretning for den danske virksomhed GN Netcom.

Således fordoblede GN Netcom, der er en del af GN Store Nord, sin omsætning i Kina fra 2010 til 2011, og salgschefen for den kinesiske del af forretningen forventer at fordoble omsætningen igen i år.

»Det her er en bragende succes for GN. Det er det virkelig. Kina er et fantastisk consumer-marked, og efter nogle udfordrende læreår har vi for alvor fået hul igennem,« siger underdirektør Viggo Olsen.

Selskabet ønsker af konkurrencehensyn ikke at oplyse sin omsætning for de enkelte lande. Det står dog klart, at GN Netcom sidste år omsatte for et trecifret millionbeløb i Kina, og det kinesiske marked står til at blive divisionens tredjestørste marked.

Op igennem halvfemserne havde GN Netcom svigtende succes med at sælge sine headset i Kina, men i 2007 lagde selskabet en ny strategi.

En strategi, der i dag har ført til, at headsettene med varemærket Jabra bliver solgt i 4.000 butikker i landet.

Brand og design

Hovedelementerne i strategien er, at GN Netcom har lokale folk som brohoveder til det kinesiske marked. De har efter nogle fejlslagne forsøg fundet de rigtige partnere. Og efterhånden har selskabet med egne ord opbygget et stærkt brand og design i Kina.

Når samtalen falder på udfordringer på det kinesiske marked, er kopiering en af de største for GN Netcom.

»Det er klart, at kopivarer er noget, som ofte følger i strømmen af succes. Og det er også noget, som vi er tvunget til at håndtere i Kina,« siger underdirektør Viggo Olsen.

Flere gange har kopi-problemet været så omfattende, at selskabet har været med til at få lukket kopi-fabrikker i samarbejde med de kinesiske myndigheder.

I takt med at den kinesiske middelklasse vokser, oplever GN Netcom dog også, at de brand-bevidste kinesere går efter originalprodukter, fordi de er forbundet med prestige.

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) understreger, at hun er meget opmærksom på udfordringerne for danske virksomheder i Kina herunder også kopiering af designervarer, som GN Netcom oplever.

Minister i kamp mod kopier

Ministeren lover også, at hun vil drøfte kopiproblemerne med den kinesiske handelsminister under statsbesøget i næste uge.

»Vi oplever, at danske virksomheder bliver kopieret i ekstrem grad, og det er ikke kun i Kina. Hver gang jeg mødes med min kinesiske kollega, drøfter vi krænkelser af intellektuelle rettigheder, og det kommer vi også til i næste uge, for kineserne er optaget af det her,« siger Pia Olsen Dyhr og uddyber:

»Kineserne vil gerne tiltrække udenlandske investeringer, og de vil gerne have kinesiske virksomheder ind på de vestlige markeder. Derfor er de kinesiske myndigheder også interesserede i at sætte en stopper for den her kopieringskultur.«

GN Netcoms salgschef i Kina forventer trods udfordringer på det fjerne vækstmarked, at selskabet kan fortsætte de seneste års gode takter. Så længe de kan holde fokus.

»Det hele er så stort derude, så en af de største udfordringer for os er at fokusere. Vi har lært, at det er vigtigere at have succes i én forretning, end at være til stede i 8.000. Sådan arbejder vi hver dag,« siger Viggo Olsen.

Nu fortsætter arbejdet med lokale, kinesiske hænder og konstante anstrengelser på at forstå de købestærke forbrugere.