Danske handelsskibe bevæbnes i stor stil

Det vil blive mere reglen end undtagelsen, at danske skibe har bevæbnede vagter som middel mod pirater.

Danske rederier er oppe imod hårdkogte kriminelle pirater og deres bagmænd, der vil gøre alt for at få fat i guldet - besætningerne.

De er oppe imod et stigende pres fra besætninger og kaptajner om bedre beskyttelse, når de sejler gennem Adenbugten og Det Indiske Ocean, der er en meget vigtig transportrute for verdenshandlen.

Derfor vil bevæbnede vagter om bord på danske skibe blive en mere fast standard.

Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

- Vi kan tydeligt mærke, at også de store rederier begynder at se på det, og nogle har haft disse vagter på deres udenlandsk-flagede skibe. Det går i retning af, at det bliver standard, siger Jan Fritz Hansen.

Torsdag mødes skibsrederne i Danmarks Rederiforening med myndighederne om fremgangsmåden med bevæbnede vagter.

- Derefter vil der komme en ketchupeffekt med ansøgninger. Alle andre begynder at beskytte sig mere og mere med bevæbnede vagter.

- Vi kan ikke sejle rundt uden, fordi vi bliver et for let bytte. Men vi føler os presset ind i en ond cirkel, siger Jan Fritz Hansen.

Rederiet Torm er ikke i tvivl:

- Der er en stigende uro blandt besætningerne for at sejle de farlige farvande. De er jo bare civile, der passer deres arbejde om bord, siger teknisk direktør Claus Usen Jensen.

Torm-direktøren vil ikke afsløre, i hvor stort omfang Torm-skibene vil kunne skyde igen.

To gange har Torm-skibe brugt bevæbnede vagter efter voldsomme piratangreb.

En dansk kaptajn og 12 besætningsmedlemmer afmønstrede et Torm-tankskib i midten af februar, fordi de ikke turde sejle uden beskyttelse af bevæbnede vagter. Men det er ikke første gang, at besætningsmedlemmer er gået i land.

Det skete også efter, at de to Torm-skibe Kristina og Kansas havde været udsat for voldsomme piratangreb - det ene i år og det andet i slutningen af 2010.

/ritzau/