Danske gulerødder og kartofler har fået deres egen online markedsplads

Med en ny digital platform for fødevareproducenter kan små og store spillere afsætte deres varer til både detailhandlen, storkøkkener og grossister.

Den digitale platform, Fooducer, skal bringe producenter og købere af danske fødevarer i kontakt med hinanden på en nem måde, forklarer stifterne Fie Hansen Hoeck og Sanna Fehmenerling Kristiansen. Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne skal spise sundere mad og flere danskproducerede fødevarer, lyder det fra flere sider, og nu får danske fødevareproducenter mulighed for at være synlige for aftagere af deres produkter på en ny digital markedsplads.

Den nye markedsplads er blevet døbt Fooducer og er skabt af Fie Hansen-Hoeck og Sanne Fehmerling Kristiansen, som på baggrund af mere end 25 år i fødevarebranchen har udarbejdet et samlingssted, hvor store såvel som små producenter kan møde deres kunder.

»Jeg har siddet i mange år på den anden side af bordet og har gerne villet købe fødevarer ind fra spændende producenter. Men der har manglet en platform for at kunne nå hinanden og lave en samhandel som kunne glide lidt nemmere,« siger Fie Hansen-Hoeck, som blandt andet har været underdirektør i Netto og direktør for ISO Supermarked.

Sammen med sin forretningspartner Sanne Fehmerling Kristiansen giver hun nu aktørerne i branchen et redskab til nemmere samhandel. Timingen kan næsten ikke være bedre for de to iværksættere. Fødevare-minister Dan Jørgensen (S) nedsatte for nylig en tænketank, der skal forbedre danskernes madkultur, og fra flere sider bliver der fokuseret på danske fødevarer.

En af de stemmer, der har fået størst gennemslagskraft i debatten om danskernes madkultur, kommer fra Coop, hvor administerende direktør Peter Høgsted har lagt en strategi med udgangspunkt i at ændre danskernes madvaner. Coop har blandt andet sat fokus på mindre, lokale leverandører, som skal have mere plads på hylderne i koncernens butikker, blandt andre Irma, Fakta og Kvickly, og fooddirektør i Coop, Jens Visholm, ser frem til at kunne finde de relevante producenter på Fooducer.

»Det, der er svært for os og for andre, er at få skabt brobygning og finde ud af, hvor mange interessante produkter, der er, og hvor de er henne. Et handelssite for både producenter og os, der aftager produkterne, har været efterspurgt,« siger Jens Visholm.

Markedspladsen giver ifølge Fie Hansen-Hoeck mulighed for, at indkøbere kan finde producenter, mens producenterne kan koncentrere sig om det, de er bedst til, nemlig at producere.

»Vi vil gerne forbinde køber og sælger af fødevarer. Som producent har man en stor udfordring, fordi man har sit hjerte i produktionen, som man er rigtig god til. Men det kniber ofte med at få markedsført og solgt produkterne. Derfor har man brug for en tilstedeværelse 24/7, samtidig med at man producerer,« siger hun.

En platform for alle

Stifterne kalder platformen »demokratisk« i den forstand, at alle kan være med. Det er gratis for alle købere eller virksomheder, som ønsker at være medlem af Fooducer uden at vise produkter.

Producenter og leverandører betaler for at være aktive på platformen efter virksomhedens størrelse. Et år for en virksomhed med op til fem ansatte koster 4.000 kroner, mens de større virksomheder betaler en højere pris.

»Jeg håber, det her kan være med til, at vi kan finde det næste Thise Mejeri, som vi kalder det internt. Noget, der begynder i det små, men vokser sig stort til glæde for både producenten, for lokalsamfundet og for os og vores kunder,« siger Jens Visholm.

De to stiftere har ambitioner om at udvide deres portal til også at omfatte andre lande end Danmark, hvilket blandt andet skal være med til at skabe øget interesse for danske fødevareproducenter i udlandet og dermed øge eksporten.