Danske GoMore vil være europæisk transportgigant

Samkørselskonceptet GoMore har rundet 300.000 brugere i Danmark og vil have millioner af brugere i hele verden. De kan blive en hård konkurrent til både biler og offentlig transport.

Adm. direktør og medstifter af GoMore, Matias Dalsgaard, har store planer med sit koncept. I de kommende fem  år går Gomore efter at blive en institution inden for europæisk transport med ti millioner brugere i hele Europa. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper

En dansk iværksættersucces vil sprede sit kørselskoncept ud over hele verden. Gomore, som står bag samkørsel og biludlejning mellem private, går i de kommende fem år efter at blive en institution inden for europæisk transport med ti millioner brugere i hele Europa.

»Vi vil være en meget stor virksomhed, som virkelig er en betydelig faktor for infrastrukturen i de markeder, hvor vi er til stede. Og det skal være otte til ti lande i Europa. Vores ambitioner er grænseløse, for vi kan fungere på alle markeder,« siger Matias Dalsgaard, adm. direktør og medstifter af GoMore.

Delebilskonceptet er allerede en kæmpe succes i Danmark. De får 15.000 nye brugere hver måned, og GoMore ramte i denne uge bruger nummer 300.000 herhjemme, og der er nu 750.000 brugere i hele Europa. Matias Dalsgaard tror på, at de skal være et supplement til bilbranchen og den offentlige transport. GoMore kan ifølge ekspert i deleøkonomi, Claus Skytte, true den etablerede bilbranche, og når vi går 10-15 år frem, ser han bilbranchen være i store problemer, hvis de ikke hurtigt begynder at tænke deleøkonomi ind i forretningsmodellerne.

Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører erkender, at koncepter som GoMore kan få negative konsekvenser for salget.

»Når du booker en bil i stedet for at eje den, vil der alt andet lige komme færre biler på vejene, men vi kan ikke se, at det får en stor negativ effekt på vores salg på kort sigt. Det er alt for tidligt at vurdere,« siger Gunni Mikkelsen.

Han er dog optimistisk på kort sigt, fordi salget af biler i Danmark for tiden går strygende, og der er rum til vækst, for danskerne har færre biler per person end de lande, vi normalt sammenligner os med. GoMore har tillige en meget begrænset rækkevidde i landområder, fordi de primært opererer mellem de store byer, og det kommer den danske bilbranche til gode. Uden for byerne er det svært at leve uden en bil, og det vil næppe ændre sig foreløbig, mener bilbranchen.

»I byerne kan det have en negativ effekt på det antal biler, der bliver solgt. Men det vil blive kompenseret af det behov for øget mobilitet, der er i områderne uden for byerne,« siger Gunni Mikkelsen.

GoMore er ikke de eneste, der prøver at udnytte nye vaner inden for transportbranchen. Der er også biludlejningsfirmaerne Minbildinbil.dk og Car2Go. Også et privat alternativ til bil og offentlig transport, busselskabet Rødbillet, har eksplosiv passagervækst. Rødbillet havde 200.000 kunder i 2014, og det ser ud til at blive overgået i 2015.