Danske forlag jubler over Apple-bøger

Da Apple under stor mediebevågenhed i forrige uge lancerede selskabets nye tavle-PC, valgte Apple samtidig våben i krigen om fremtidens digitale bog. Valget faldt på en åben standard – og vil sætte turbo på det danske e-bogsmarked, mener forlag.

Foto: KIMBERLY WHITE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens den digitalt begejstrede del af verden i forrige uge boblede af begejstring over Apples nye tavle-PC, iPad, var der også en flok forretningsfolk, der mere stilfærdigt fulgte med fra sidelinjen. Det var nemlig langtfra ligegyldigt for den pressede forlagsbranche, hvad Apple foretog sig – for iPad er ikke blot en tavle-PC, men også det første seriøse bud på en e-bogslæser, der er sexet nok til at vinde forbrugernes gunst i et omfang, der kan mærkes.
Da Apple lancerede musikafspilleren iPod, revolutionerede selskabet samtidig markedet for digital musik med onlinebutikken iTunes, i dag verdens største.
Da iPhone-telefonen kom, skete det igen – denne gang med den indbyggede App Store, hvor kunderne kunne købe eller hente småprogrammer direkte fra telefonen. App Store blev en kanonsucces og er siden efterlignet af Nokia, Sony Ericsson, Microsoft og Google.
Nu håber forlagsbranchen, at Apple vil gøre det igen – denne gang med iBook Store, der er indbygget i Apples iPad, og som måske også i fremtiden vil findes på iPhone og iPod Touch. Her er det forbilledligt let at købe og hente e-bøgerne til en billig pris og uden mas. Og fordi Apple tilsyneladende har en trylledrik, der gør nørdteknologier til højvolumenprodukter, er det ikke lige meget, hvilken forretningsmodel Apple vælger.

Meget opmuntret


Og heldigvis, mener Danmarks største forlag, Gyldendal, valgte Apple rigtigt – nemlig det åbne format ePub, som også Google, Sony og flere andre aktører læner sig op ad, så alle kan deltage på elektroniske markedspladser som Apples iBook Store.
»For os er der ingen tvivl om, at Apple har valgt det rigtige format. Vi er faktisk meget opmuntrede over det – for det er også det format, vi arbejder med, og som vi nok kommer til at se de fleste store danske forlag slutte op om. Og samtidig ser forretningsmodellen bag iBook Store rigtig fornuftig ud,« siger Cliff Hansen, forlagschef hos Gyldendal Digital.
Hidtil har den eneste store spiller for salg af e-bøger været internetboghandleren Amazon, der også står bag e-boglæseren Kindle. Den er solgt i op mod fire mio. eksemplarer i USA. Fra Kindlen kan man købe bøger direkte hos Amazon via den indbyggede, trådløse internetforbindelse, men Amazon har fået voldsom kritik for at score hovedparten af omsætningen på e-bøgerne selv, samtidig med at brugerne reelt bliver låst fast, fordi kun Kindlen kan læse Amazon-bøger.
Men ifølge Cliff Hansen tyder meget på, at Apples forretningsmodel bliver meget mere rundhåndet – og efterlader 70 procent af omsætningen fra salget af e-bøger via iBook Store til forlagene.
»Derfor ser iBook Store meget mere fornuftig ud, end hvad vi hidtil har været vant til, og når Apple samtidig har valgt et åbent format, begynder det at ligne et modent marked, hvor ting ser fornuftige ud,« siger Cliff Hansen.

Ikke så enerådende


Apple har dog ikke åbnet for iBook Store endnu, og det er tvivlsomt, om der kommer danske titler lige med det samme.
Cliff Hansen forventer først, at e-bogsalget vil komme til at rykke om et par år. Hans estimat er, at e-bøgerne vil udgøre tre-fem procent af det samlede salg inden for to år, men Apple har måske sat turbo på den udvikling med sin satsning. Men Gyldendal forventer dog ikke, at Apple kommer til at blive lige så suverænt enerådig på e-bogsmarkedet som på digital musik.
Endnu har kun Amazon lanceret e-boglæsere i Danmark, og formatkrigen har derfor været ført langt fra dansk jord. Slagsbrødrene er dog ikke hvem som helst men tæller blandt andet Google, der er i gang med at digitalisere alle bøger, der er så gamle, at ophavsretten er udløbet eller måske aldrig har været dér, så de kan hentes kvit og frit.
Google Books bakkes op af bl.a. Sony, der markedsfører sin egen e-boglæser, Reader. Og Google Books har valgt netop ePub-formatet. Med Apples valg af ePub kan krigen nu være afgjort – ganske som det tidligere er sket med både digitale musikformater og DVD-formater. Og selv om Apple i begyndelsen ser ud til at arbejde med kopibeskyttelse på bøgerne, er det ikke nødvendigvis et fænomen, der varer ved.
»De behøver ikke kopibeskytte for vor skyld. Vi så hellere, at bøgerne fik en form for vandmærkeordning. Det er vigtigt, at man ikke laver en beskyttelse, der ender med at genere brugerne,« siger Cliff Hansen.