Danske Ford-favoritter kan snart være fortid

Ford planlægger en stor omstrukturering af sine europæiske forretninger. Det kan ende med, at velkendte modeller som Mondeo og Fiesta tages ud af produktion. Desuden står en væsentlig del af Fords 54.000 europæiske medarbejdere til at miste jobbet.

Fiesta
Minibilen Ford Fiesta har i mange år været en af de mest populære personbiler i både Danmark og Europa. Nu kan den være på vej ud af produktion. På billedet ses en Fiesta fra 2010. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAN HONDA

Der ruller titusindvis af Mondeoer, Fiestaer og Focuser på de danske landeveje. Men de velkendte Ford-modeller er nu i fare for at blive et minde fra fortiden.

Torsdag annoncerede den amerikanske bilfabrikant store besparelser i Europa. Det sker, i forbindelse med at alle dele af Fords europæiske forretning tages op til overvejelse som led i selskabets globale spareplan, der løber op i 90 mia. kr.

»Det her handler ikke om at effektivisere vores nuværende forretning, men om fuldstændig at omstrukturere den,« forklarede præsidenten for Fords europæiske forretninger, Steve Armstrong, efter udmeldingen til Financial Times.

Nedskæringerne vil med sikkerhed betyde, at Ford vil begrænse antallet af modeller. Ingen er hellige, og der vil blive »kigget på Fiesta, Focus, Mondeo, det hele«, som Steve Armstrong formulerede det.

Desuden vil tusindvis af selskabets europæiske ansatte inden længe skulle kigge sig omkring efter et nyt job. Armstrong afviste imidlertid at sætte et antal på, hvor mange af Fords 54.000 ansatte der risikerer at skulle ud at søge job.

Han understregede imidlertid, at Ford ønsker at blive i Europa, men at ingenting er sikkert, hvis bilproducenten, som har 15 fabrikker på kontinentet, ikke får succes med omstruktureringen.

For blot to år siden tog den amerikanske bilfabrikant General Motors konsekvensen af et mangeårigt dårligt salg og solgte sine forretninger i Europa til Peugeot-ejer PSA.

Ford har tidligere meldt ud, at selskabets globale spareplan kan komme til at koste 24.000 medarbejdere jobbet på verdensplan. I torsdagens pressemeddelelse annoncerede Ford, at man vil forsøge at sikre, at så mange fratrædelser som muligt vil være frivillige, og at forhandlinger med fagforeninger nu vil gå i gang.

Salget af personbiler fejler

Fords europæiske kerneforretning har i særlig grad været bundet op på Fiesta- og Focus-modellerne. Salget har imidlertid svigtet de seneste år, hvor selskabets underskud for personbiler flere år i træk har rundet en mia. kr., og markedsandelen har været faldende.

I USA har Ford allerede taget konsekvensen af et dårligt salg og droppet personbiler for at fokusere på pickupbiler, SUVer og den ikoniske sportsvogn Mustang.

I pressemeddelelsen skriver Ford, at målsætningen for omstruktureringen er at nå et overskud på seks procent i sin europæiske forretning. Det har selskabet ifølge Financial Times aldrig tidligere opnået.

I Europa vil Ford fremover fokusere forretningerne på personbiler, erhvervskøretøjer og importerede biler fra USA.

»Vi fortsætter med at investere, især i elektroniske biler,« understregede Steve Armstrong dog over for Bloomberg torsdag.

Hvad angår erhvervskøretøjer, forventes Ford at præsentere et samarbejde med Volkswagen i den kommende uge. Der er endnu ikke fastsat en dato for, hvornår det bliver afgjort, hvilke af de velkendte modeller fra de danske landeveje der bliver kørt i garagen.