Danske firmaer er bange for data

Der venter Danmark et klondikeagtigt dataeventyr, hvis vi lod være med at dæmonisere data.

Mange amerikanske virksomheder ville i dag ikke kunne overleve uden »big data«, som bl.a. gør Facebook istand til at præcist at målrette sine annoncer for hver enkelt af de 1 mia. brugere Fold sammen
Læs mere
Foto: JONATHAN NACKSTRAND
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark befinder sig i en næsten unik situation, når det gælder om at udnytte mulighederne i big data.

»Data er et gratis råstof, og det er jo smart for et lille land. Vi har som samfund en række komparative fordele inden for digitalisering, uddannelse og overskuelighed; vi kunne skabe et eget Klondike. Vi kunne blive laboratoriet, hvor der udvikles predictive modeller til at afhjælpe arbejdsløshed, bekæmpe sygdomme og udvikle finansielle produkter,« siger Mikkel Holm Sørensen, forfatter og direktør i rådgivningsvirksomheden KL.7.

For få bruger data

Men lige nu tegner det ikke til at blive til noget. En rapport fra Erhvervsstyrelsen tidligere på året konkluderer, at danske virksomheder går glip af et dataeventyr. For få virksomheder bruger data, og rapporten nævner en række traditionelle barrierer som manglende viden, kompetencer og økonomi.

Men der er endnu en forhindring – frygten for misbrug af data, ifølge Mikkel Holm Sørensen en overdrevet frygt.

»Danske virksomheder står over for det her nye, ukendte, og de er derfor lidt tøvende. Der foregår en dæmonisering af data i den offentlige debat. Hvis virksomhederne dermed fornemmer, at der gemmer sig et uetisk element i at bruge data – at det er overvågning – så passer det ikke med CSR-programmet.«

En abstrakt trussel

Mikkel Holm Sørensen mener, at der er en asymmetri i måden, vi diskuterer data på.

»Data er en abstrakt trussel, så der er frit spil til at forestille sig alt muligt. Men man er nødt til at se på proportionerne. Vi forbyder jo heller ikke biler, fordi der dør folk i ulykker. Den samfundsmæssige værdi er for stor. På samme måde bør en trussel mod privatliv heller ikke veje tungere end de enorme muligheder, data byder på. Invaderet privatliv er et problem, men ikke nær så stort som mange frygter. Og vi får ikke udviklet konkrete løsninger på det problem, hvis vi ikke kommer i gang med at forstå og anvende data,« siger han.

Samtidig rykker virksomheder fra især USA, hvor kulturen er mere pro-data. De vil løbe med markedet i en række brancher, medmindre danskerne reviderer deres syn på data.

»Hvis vi ikke kommer i gang med en moden diskussion, kan man forestille sig alt muligt i den forkerte retning. En markant politiker gør det måske til sin dagsorden at beskytte mod de fæle dataamerikanere,« lyder advarslen fra Mikkel Holm Sørensen.

Erhvervsstyrelsen har gang i en række initiativer til at fremme brugen af data i dansk erhvervsliv. De er dog rettet mod henholdsvis virksomheder og myndigheder; ikke den brede offentlighed.