Danske fingeraftryk på tysk bil-messe

Danmark er stærk på miljøsiden generelt, og på IAA-messen viste danske firmaer, at det også gælder på transportsiden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>(HANNOVER) Er der noget, som Danmark er kendt for, så er det miljø – og det er ikke kun vindmøller.

To danske virksomheder – H. Daugbjerg A/S fra Brøndby og Dinex fra Middelfart vakte opsigt på IAA-messen. Begge har de gjort sig til eksperter i katalysatorer og partikelfiltre – ikke mindst til eftermarkedet. De mange miljøzoner, der er dukket op i Europa, har skabt travlhed i de to virksomheder. Hos Daugbjerg er omsætningen tredoblet på et år, og man er i dag næststørste leverandør alene i forbindelse med Londons miljøzone.

Nu kommer turen til Tyskland, hvor 22 nye miljøzoner har grænser på 3,5 ton – det har fået telefonerne i virksomheden til at gløde. Med i bagagen er en TÜV-godkendelse, og de sidste stempler ventes på plads fra KBA, Kraftfahrzeug Bundes Amt, i denne uge.

- Vi er gået i samarbejde med Tysklands største energi- selskab EnBW som salgspartner, og det er bestemt et plus, siger adm. direktør og indehaver af Daugbjerg siden 2000, Jan Rothschild Eisensøe, H. Daugbjerg A/S.

Så stor har succesen været, at man er ved at vokse ud af domicilet på Industrivej i Brøndby. En god strategi gør, at man ikke har særlig stor leveringstid.

- Vi havde erfaringerne fra London, da København fik sin miljøzone og var klar. Vi vidste, at vognmænd ville være sent ude. Vi bruger underleverandører og køber blandt andet filterindmaden hos Lyngby-firmaet Liq-tech. Vi benytter også underleverandører til ordrer over ti enheder, siger Jan Rothschild Eisensøe.

Dansk sværvægterDinex i Middelfart er en af sværvægterne i produktion af udstødningssystemer og katalysatorer, men mens Daugbjerg mest er kendt for eftermontering, leverer Dinex mange produkter til fabriksmontering – kaldet OEM (Original Equipment Manufacturing). En ny filterlovgivning pålægger bilproducenten ansvaret for udstødningssystemerne. Det kræver orden i projektstyring og dimensionering som underleverandør.

- Til eftermarkedet produceres de samme produkter, der opfylder de samme miljøkrav, men vi er billigere end de originale systemer. Vi er i dag de eneste i branchen, der tilbyder totale løsninger med hele bredden af sortimentet, siger salgsdirektør Torben Pagh, Dinex A/S.

Domicilet på Fyn er vokset flere gange siden etableringen for 25 år siden, dengang med produktnavnet Walker – senest med et stort testcenter til 30 mio. kr., hvor man kan have 18 meter lange køretøjer inde til test.

Også hos Dinex har de haft travlt efter indførelsen af de mange europæiske miljø- zoner, og man opfordrer lige-frem kunderne, det vil sige vognmændene, til at komme ud af starthullerne.

- Ofte kommer de til os, når de er blevet klar over, at miljøzonerne er alvor, og så skal de have et partikelfilter med det samme. Men der kan være biler med særlige typer af udstødningsdimensioner, hvor der være op til to ugers leveringstid, siger salgschef Kurt Pedersen, Dinex.

Satser på TysklandI en helt anden boldgade finder vi DanBox A/S fra Ans-ager, som har været på IAA med sit brede sortiment af skabe til lastbiler. Mange vælger at supplere fabrikkens skabe eller helt skifte dem ud, så de får skræddersyede løsninger. På standen i Hannover viste man et bredt skab med plads til en løftevogn.

- Vi har åbnet afdeling nord for Hamburg, så IAA-messen er vigtig for os at deltage i, siger salgschef Helmer Ulrich, DanBox.

Nyheder til IAAFast deltager på IAA er Højbjerg Maskinfabrik, der altid gemmer et par nyheder til Europas største lastbilsudstilling. I år præsenterede man en ny 18-24 tonmeter kran-serie i en kompakt form med enkle betjeningsmuligheder.

- I alt er der 16 versioner at vælge imellem, hvoraf vi har haft de seks med på IAA. Dertil kommer mindre kraner, baseret på ældre kranmodeller, siger produktchef René Dahlkilde fra HMF.

Han peger især på indbygningslængden som en vigtig parameter for de nye 18-24 tonmeter kraner – samt de i alt otte udskud.

- Her er vi på højde med de bedste kraner på markedet. Men vi arbejder altid med så enkle konstruktioner som muligt med standardløsninger, som bedst kan tilfredsstille kundernes behov, siger René Dahlkilde.