Danske e-handlere går uden om milliardmarked

Internethandelen stiger støt i Danmark, men i et internationalt perspektiv er der stadig meget mere at komme efter, og danskerne bør tage en større bid af det globale marked.

Foto: PHIL NOBLE. De har travlt med at pakke varer hos Amazon, hvor der på Cyber Monday blev sat rekord med 4,1 millioner ordrer.
Læs mere
Fold sammen
Julehandlen er i fuld gang i den del af verden, hvor vi fejrer Jesu fødsel, men den kommercielle fest kan blive endnu mere lukrativ for danske e-handlere - ikke bare i juletiden.

Ifølge nethandlens brancheforening FDIH er der god grund til en mere offensiv strategi fra de danske e-forhandlere i forhold til at udvide den globale horisont.

For de danske forbrugere er i høj grad orienteret mod udlandet. Ud af de 55 milliarder kroner, som danskerne spenderede på internettet sidste år, blev en fjerdedel brugt i udenlandske netbutikker. 



»Det viser, at forbrugerne handler på kryds og tværs på alle kanaler over grænser. Det er de trygge ved, og derfor er man som e-handler nødt til at erkende, at konkurrencen ikke kun kommer fra andre danskere, den kommer også fra udlandet,« siger Henrik Theil, kommunikationschef i nethandlens brancheforening FDIH, og fortsætter:

»Derfor er man også nødt til at tage stilling til, hvordan man sikrer eller udvider sin markedsandel. Hvis man sidder tilbagelænet og tror, det går godt i Danmark, vil man en dag opdage, at der er en eller anden i verden, som har fundet på at sælge præcis det samme en lille smule skarpere og lidt billigere, og så forsvinder kunderne. Derfor er det smart at se ud over Danmarks grænser.«



Én global konkurrent, som i den grad spiller med musklerne, er den amerikanske megakøbmand Amazon. Sidste uge på den amerikanske Cyber Monday hentede Amazon 4,1 millioner ordrer, svarende til 47 ordrer i sekundet. Det virker som en umulig kamp for danske e-forhandlere, men ifølge den danske softwarevirksomhed Xspance bør danske e-forhandlere se muligheder i Amazon i stedet for begrænsninger.

Firmaet har specialiseret sig i at give e-handelsvirksomheder adgang til online salgsportaler som for eksempel Amazon, eBay og Allegro i Østeuropa ved at koble danske webbutikker op på de internationale salgsportaler. Ifølge medstifter og direktør i Xspance, Christoffer Jørgensen, er de internationale platforme en åben dør til det internationale marked.

»Hvis man ikke selv sælger sine produkter på en i teorien konkurrerende platform som Amazon, så er der nogle andre, der gør det. Amazon kører frem, som de nu engang gør, det kan ingen forhindre,« siger Christoffer Jørgensen og opfordrer e-handlere til i højere grad at »omfavne« den digitale udvikling.

Ifølge Christoffer Jørgensen er det for omfattende et arbejde for e-forhandlere selv at kaste sig ud opkoblingen til de store internationale platforme, og han opfordrer derfor til at bruge en tredjepart.

»Hvis man har mange produkter og skal klare det manuelt, drukner man i teknik, og derfor er vi som tredjepart kommet frem med en integration, som virker både for web-shoppen og for Amazon,« siger direktøren, som selvfølgelig har en personlig interesse i, at danske e-handlere bruger Xspance.






Men ifølge Henrik Theil er det ikke alle forhandlere, der vil have gavn af salg på Amazon.

»Hvis du sælger præcis de samme produkter, som de i forvejen har på Amazon, er du en død sild. Så konkurrerer du imod en mastodont,« siger han. 

Til gengæld mener han, at nicheprodukter, som Amazon ikke i forvejen forhandler, kan have en stor fordel ved at udnytte Amazons platform, hvor man indgår i millionvis af søgninger.

»Det er vigtigt at gøre sig klart, hvilken profil, man har, og hvilke konkurrenter der er på den markedsplads, man vælger,« siger Henrik Theil, som forventer, at e-handlen i år passerer 60 milliarder kroner.