Danske dommere ved VM i reklame

To danskere er blandt dommerne, der skal finde verdens bedste reklamer ved Cannes Lions 2011.

Facebookgrundlæggeren, Mark Zuckerberg, talte sidste års ved Cannes Lions. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tænker man på Cannes, er det som regel filmfestival, palmer og kølige drinks, der popper op for den indre skærm. Men for reklamefolk er der løver og ikke palmer på spil. Cannes Lions International Advertising Festival er reklamebranchens svar på VM i fodbold, og der er mere end bare æren på spil. For vinderne kan de prestigefyldte løvetrofæer nemlig være guld værd.

»Det er meget svært at måle kreativitet, så det at vinde priser er vigtigt for at få de gode kunder - især for de store netværk. Det er del af en business plan og kan for eksempel betyde forskellen på, om man får Coca-Cola som kunde eller ej. Så vi snakker tre-cifrede millionbeløb - i dollar, « siger Frederik Preisler, partner i Mensch og jurymedlem i film-kategorien ved Cannes Lions.

Han er den ene af to danskere, der er en del af dommerpanelet ved den prestigefyldte festival. Mens Frederik Preisler skal dømme reklamefilm, skal Jakob Kahlen fra Hello Monday vurdere de indsendte arbejder i digital-kategorien

Læs også: Er det her verdens mest skræmmende reklamefilm?

Reklamefestivalen finder sted i slutningen af juni, men for de to dommere bliver der formodentlig ikke tid til at nyde hverken sol eller kolde drinks. I stedet bliver de lukket inde i air conditionerede lokaler, der er berygtede for at sende jurymedlemmer hjem med både forkølelse og lungebetændelse, hvor de i tæt på en uge skal bedømme tusinder af reklamer.

»Jeg kommer nok til at skulle se mellem 2.000 og 5.000 reklamefilm fra hele verden. I starten gælder det bare om at sortere væk, så der er 5-10 procent tilbage i finalerunden. Derefter begynder man at diskutere med de andre i juryen,« siger Frederik Preisler.

Han sammenligner en uge i Cannes med 20 ugers efteruddannelse. Selv om det muligvis ikke lyder lokkende at sidde i et lokale og se reklamer, er det en gylden mulighed for at få fingeren på reklamepulsen og se det bedste branchen kan mønstre.

»Jeg har store forventninger fagligt set i forhold til inspiration og netværk. Det gode ved at sidde i sådan en jury er, at man skal forholde sig til verdens bedste reklamer. Det giver inspiration, både når det er godt eller skidt,« siger Jakob Kahlen.

Ifølge de to jurymedlemmer har Danmark ikke tradition for at gøre sig bemærket i Cannes. Ikke at vi ikke tidligere har vundet priser. Men det kan sammenlignes lidt med Oscars, hvor der nok en gang i mellem kan dukke en dansk film op, men som regel i de mindre prestigefyldte kategorier og aldrig en, der rydder bordet.

»Danmark er meget godt på vej i den digitale del, men der er stadig langt op til det niveau de internationale bureauer har. Vi snakker gigantiske projekter med muskler bag, som vi slet ikke kan konkurrere med,« siger Jakob Kahlen.

En af grundene er, at Danmark er et lille sprogområde, der har tradition for at bruge humor i reklamer. Og det er altså svært at overbevise en brasiliansk dommer om at det er sjovt, fordi manden i reklamefilmen taler sydsjællandsk.

»Men det er også fordi, vi ikke er så afhængige af at vinde priserne. De store udenlandske netværk har meget målrettet arbejdet med det og bruger enormt mange penge på det,« siger Frederik Preisler.