Danske designikoner gør fælles front

B&O, Georg Jensen, Le Klint og andre danske brands går sammen i en ny, fælles eksportindsats. Bag initiativet står producenten af Wegner-stole, Carl Hansen & Søn.

Adm. dir. Knud Erik Hansen fra møbelproducenten Carl Hansen & Søn er på jagt efter de rette franchisetagere, der kan bringe danske designprodukter ud på det asiatiske marked. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kunder i New York, Singapore og Hongkong får snart bedre adgang til danske designprodukter. En stribe danske brands som B&O, Georg Jensen, Le Klint, Dinesen, Georg Jensen Damask og Carl Hansen & Søn indleder et samarbejde, der betyder åbning af 10-15 nye butikker i løbet af tre år på verdensplan, hvor de danske brands skal ligge side om side på hylderne. Antallet af butikker skal op på 25, inden der er gået fem år, lyder ambitionen.

»Vores produkter komplementerer hinanden fantastisk godt. Når vi indretter butikkerne, vil tingene gå op i en højere enhed, og jeg er overbevist om, at samarbejdet vil blive en fordel for os alle sammen,« siger Knud Erik Hansen, topchef i Carl Hansen & Søn, som bl.a. producerer Wegner-møbler og Kaare Klint-stole.

Initiativet til butiksåbningerne og det nye samarbejde kommer fra Carl Hansen & Søn. Det bliver også Carl Hansen & Søn, der kommer til at stå for etablering og indretning af butikkerne, som skal drives af lokale franchisetagere. De øvrige virksomheder kommer til at betale kollektivt for markedsføring, salg af produkterne og lagerføring, oplyser Knud Erik Hansen.

Ønsket om at samle skandinaviske produkter af høj kvalitet under samme tag har han haft lige siden, han overtog den kriseramte familievirksomhed i 2002.

»Jeg har haft ideen i hovedet i lang tid, og jeg er overordentlig godt tilfreds med, at der har været så stor interesse for at være med i samarbejdet,« siger Knud Erik Hansen.

»Når krisen nu kradser herhjemme, er det vigtigt at have gang i eksporten. Det kan være svært for en mindre virksomhed at finde kræfterne til det, men når vi nu går sammen, får vi nogle større muskler, og flere ting kan lade sig gøre,« siger han.

Det betaler sig at løfte i flok

Butikkerne vil i første omgang slå dørene op i Asien.

»I første omgang går vi ind i Sydøstasien. Det er lande som Singapore, Malaysia, Hongkong og Kina, som vi satser på at åbne i,« siger Knud Erik Hansen.

I USA går arbejdet med at finde butiks­lokationer også i gang.

»Det er byer som New York, Chicago og Los Angeles, vi har i tankerne. Men vi er ikke så specifikke endnu omkring USA, som vi er omkring Asien. Asien er et gammelt hjemsted for mig, og jeg har boet 15 år i Hongkong og Singapore og rejst meget i Kina. Derovre ser jeg et kæmpe potentiale for os,« siger Knud Erik Hansen og tilføjer:

»Det går så stærkt i Kina, at det handler om at springe med på vognen nu. Det er alfa og omega, at vi er til stede nu, mens det rykker. Ellers bliver det for svært for os at indhente det tabte,« forklarer han.

Hos Georg Jensen Damask ser man også frem til samarbejdet.

»Vi har sagt ja til at være med i samarbejdet, og vi glæder os meget til det. Vi ligner på mange måder hinanden. Alle vores produkter er af høj kvalitet og har også et højt design­niveau. Samtidig er det helt forskellige kategorier, vi har, som supplerer hinanden godt,« siger Peter Hulweg Christiansen, topchef i Georg Jensen Damask, der siden 1400-tallet har været kendt for at designe, fremstille og sælge damaskvævede kvalitetstekstiler til hjemmet.

Virksomheden har også sagt ja til samarbejdet, fordi det dyrt at gå alene ind på nye markeder i Asien.

»På mange måder kan det i en globaliseret verden godt betale sig at løfte lidt i flok,« siger Peter Hulweg Christiansen.

Normalt betaler leverandører ikke for at få deres produkter i bestemte butikker, men i dette tilfælde er det ifølge Peter Hulweg en god idé.

»Vi vil gerne betale for at være med, for det giver os mulighed for at øge kendskabgraden på interessante markeder og samtidig komme i kontakt med nogle af de kunder, som kommer for at købe de andres produkter,« siger han,

Det er dog foreløbig kun et udsnit af det bedste danske design til hjemmet, som er kommet med i det nye samarbejde. Hverken Royal Copenhagen, Louis Poulsen, som producerer PH-lampen, eller Fritz Hansen, som producerer Arne Jacobsens berømte stole, er med i det nye initiativ.