Danske designere rykker igen

Gode designere, gode konjunkturer og en stor hjælpende hånd fra Museum of Modern Art er tre væsentlige årsager til, at dansk design igen rykker.

Dansk design er hot igen, og de unge fremadstormende designere forstår at tjene penge. Mens den gennemsnitlige afkastningsgrad for de 1000 største danske virksomheder i 2005 lå på 8 procent, lå gennemsnittet på 15,2 procent hos de virksomheder, der i dag bærer "Danish Design" videre.

Det viser Berlingske Nyhedsmagasins regnskabstal for den gruppe af virksomheder. En gruppe, der netop nu bl.a. har klar medvind, fordi udlandet igen ser til Danmark for at finde den nye retning i det nye århundrede.

Det er meldingen fra professor Penny Sparke, der er dekan på kunst-, design- og musik-faktultetet på Kinston University i London. Hun er en international kapacitet på designområdet, og var hovednavn på et seminar 20. december sidste år på Museum of Modern Art i New York om fænomenet "Danish design". I sin forelæsning fortalte hun, at der er en ny bølge af Danish design, som for tiden nyder stor international anerkendelse.

"Der er ingen tvivl om, at vi ser på Skandinavien og i særdeleshed Danmark for at finde den nye retning i de tidlige 21. århundrede," sagde Penny Sparke.

Mindst lige så betydningsfuld som gode konjunkturer er det, at en ny type producenter har set dagens lys, lyder budskabet i Berlingske Nyhedsmagasin, der går tæt på branchen og de nye designere.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin i dag.