Danske butikker bombet ti år tilbage

Salget i danske butikker rasler ned, og det står i skarp kontrast til et velfungerende handelsliv i de nordiske nabolande.

Salget i danske butikker rasler ned, og det står i skarp kontrast til et velfungerende handelsliv i de nordiske nabolande. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske forretninger har store problemer med at hive kroner op af lommen på kunderne. Siden 2007 er omsætningen i de danske butikker dykket med mere end ti procent, og snart er omsætningen tilbage på 2003-niveau, viser nye tal fra Danmarks Statistik og Eurostat. Samtidig er andelen af tomme butikslokaler i Danmark mere end fordoblet fra 2,9 procent i 2003 til 6,3 procent i 2013.


»Den store boligboble i Danmark og den finansielle krise har desværre haft enorm betydning for de danske butikkers mulighed for at skabe omsætning,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.


For at puste gang i salget har mange butikker forsøgt sig med ekstra mange udsalgskampagner - det gælder også flagskibe i dansk detailhandel som Illum, Magasin, Imerco og modevirksomheden IC Companys. I dagligvarebranchen har butikker satset på flere discountprodukter og polske fødevarer på hylderne, mens de har fyret fuldstidsansatte og hyret studerende. Men trods de mange forsøg på at omstille sig tyder intet på, at butikkerne kan forvente at knække den nedadgående salgskurve i år.

»Udviklingen i de danske butikkers omsætning kommer, desværre for butiksejerne, til at minde rigtig meget om den triste udvikling i 2011 og 2012,« siger Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank, der forventer, at vi skal ind i 2014 eller 2015 før de danske butikker kan knække salgskurven.

De danske forretningers præstationer står i skarp kontrast til butikkerne i både Norge, Sverige og Finland, hvor detailomsætningen siden 2003 er vokset med henholdsvis 31,5, 26,2 og 26,6 procent.

Når det danske handelsliv skiller sig så negativt ud skyldes det blandt andet, at Norge og Sverige har undgået de store prisfald på boligmarkedet, som har givet mange danskere lommesmerter og et chok, der har smittet negativt af på deres forbrug. En anden forklaring er, at danskerne er et af de folk, som handler allermest på internettet. De køber i dag en voksende andel af deres elektronik, sko og tøj hos udenlandske internetgiganter som Amazon, Pixmania og Zalando, og det fører til tabt omsætning i de kriseramte danske butikker.